ترمیم موهای آسیب دیده

مهم‌ترین علت آسیب موها رفتارهایی است که ما با موی خود داریم و مهم‌ترین دلیل آن این است که ما موهای خود را نمی‌پذیریم و دائما تلاش در تغییر شکل و حالت و یا رنگ آن‌ها داریم. با این وجود نمی‌توان از این حقیقت گذشت که برخی از عوامل محیطی نیز در آسیب به موها موثر می‌باشند. در ادامه عواملی که باعث آسیب موها می‌شوند و روش‌های پیشگیری و درمان موهای آسیب دیده گفته شده است. 

مو آسیب دیده چیست؟

به نقل از دکتر نوایی سرپرست کاشت مو کلینیک دکتر نوایی اگر یک تار موی آسیب‌دیده را در زیر میکروسکوپ مشاهده کنیم خواهیم دید که جدار خارجی آن دارای نامنظمی‌های زیادی شده است و سلول‌های سطحی که در موی سالم حالتی منظم شبیه به آجرهای روی بام شیروانی دارند دارای نامنظمی و خلل و فرج شدیدی شده‌اند و حتی در برخی از قسمت‌ها دچار شکستگی شده‌اند.

 

مو آسیب دیده

تصویر ۱: مو آسیب دیده

عوامل آسیب‌رسان به موها

سه عامل اصلی باعث آسیب رسیدن به موها و به خطر انداختن سلامت مو می‌شود که در شکل «۱» نشان داده شده است و در ادامه به‌طور جداگانه به توضیح هر یک از آن‌ها پرداخته شده است.

 

عوامل آسیب‌رسان به موها

شکل۱: عوامل آسیب‌رسان به مو

۱- رفتار نادرست با موها

مهم‌ترین علت آسیب‌دیدگی موها رفتاری است که ما با آن‌ها انجام می‌دهیم و مهم‌ترین دلیل آن، این است که موهای خود را نمی‌پذیریم و دائما تلاش درتغییر شکل و حالت و رنگ آن‌ها داریم.

سشوار زدن، اتو مو و دیگر پروسه‌های همراه با انتقال حرارت بیشتر از ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد و طولانی‌تر از ۵ دقیقه آسیب بسیار زیادی را به ساقه موها تحمیل و به احتمال بسیار بالایی سبب آسیب به موها می‌شوند.

شانه کردن موهای خیس یا استفاده از شانه‌ها و برس‌های با دندانه‌های تیز و ریز موجب تخریب بافت سطحی ساقه مو یا کوتیکول مو می‌شوند.

۲- رنگ کردن موها

یکی از اصلی‌ترین دلایل و در واقع مخرب‌ترین دلیل آسیب‌دیدگی موها، رنگ کردن موها و بالاخص سفید کردن یا دکلره کردن موها می‌باشد. باید توجه داشت که اکسیدان موجود در رنگ موهای دائمی فقط رنگدانه‌های ساقه مو را از بین نمی‌برند بلکه با تخریب بافت مرکزی ساقه‌های مو در واقع چیزی از ساختار مو را باقی نمی‌گذارند.

نقل قولی وجود دارد از یکی از متخصصین پوست و مو معروف جهان با این مضمون که “بدترین کاری که می‌توان با موها انجام داد دکلره کردن موهاست“.

۳- عوامل محیطی

شنا کردن در آب استخرهایی که حاوی کلر زیادی هستند می‌تواند سبب آسیب به موها شده و آن‌ها را خشک، کدر و زبر کند.

همچنین تابش آفتاب شدید، مستقیم و طولانی‌مدت هم از دیگر عوامل آسیب به موها می‌باشند.

تماس با باران‌های اسیدی که در واقع این روزها ساعات اولیه بارش باران در همه شهرهای بزرگ جز این دسته طبقه‌بندی می‌شوند از دیگر علل آسیب به موها می‌باشند.

دکلره کردن مو

تصویر ۲: دکلره کردن مو

 

درمان موهای آسیب دیده و شکننده

به گفته دکتر پارسا نوایی به غیر از پیاز مو که زنده است و در داخل پوست قرار دارد بقیه طول ساقه مو متشکل از سلول‌های مرده است که قابلیت ترمیم مجدد و قدرت بازسازی ندارند مانند ناخن که هنگام آسیب و یا شکستن باید آن را چید زیرا که توانایی ترمیم مجدد ندارد، چون ناخن نیز متشکل از سلول‌های مرده است.

در موارد آسیب‌دیدگی موها برای شستشو باید از شامپوهای ملایم و یا اصطلاحا با pH نرمال استفاده نمود و دفعات شستشو را نیز تا حد ممکن کاهش داد، همچنین پس از شامپو از نرم‌کننده یا لوسیون‌ها و روغن‌های چرب کننده مو استفاده نمود، نرم‌کننده‌هایی که حاوی پروتئین‌های تجزیه شده (اسیدهای آمینه) می‌باشند، بدین منظور بهترین مواد هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله انواع مواد آرایشی موی سر و تاثیر آن‌ها بر مو مراجعه کنید.

روغن‌های مختلف با پر کردن فرج و خلل ساقه موها ساختار یک دستی به آن‌ها داده و نیز با ایجاد یک لایه محافظ از نفوذ مواد آسیب‌رسان به بافت ساقه مو جلوگیری می‌نمایند.

روغن مو

تصویر ۳: روغن مو 

 

خشک کردن موهای آسیب‌دیده با سشوار فقط با درجه کم و با رعایت فاصله حداقل ۲۰ سانتی‌متری از سر مجاز می‌باشد، استفاده از اتوی مو باید به حداقل ممکن برسد. ماساژ دادن و یا زیاد برس کشیدن موهای آسیب‌دیده ممنوع است و برای شانه کشیدن نباید از شانه‌های پلاستیکی با دندانه‌های برنده و یا از برس‌های فلزی نوک تیز که باعث خراش می‌شود استفاده نمود. همچنین شانه زدن موها در حالی که خیس هستند ممنوع است چرا که در این حالت بافت کوتیکول سطحی ساقه مو بسیار نرم و خمیری شده و آماده جدا شدن از ساقه موها است. باید از محکم کشیدن موها هنگام بستن و یا بافتن آن‌ها خودداری کرد، مداومت این کار منجر به حالت ریزشی به نام آلوپسی تراکشنال یا ریزش موی کششی می‌شود که به راحتی درمان‌پذیر نیست و حتی ممکن است عوارض ماندگاری داشته باشد.

 

ریزش مو کششی یا آلوپسی تراکشنال

تصویر ۴: ریزش مو کششی

 

استفاده از کلاه مخصوصا شنا و نیز دوش گرفتن بلافاصله پس از اتمام شنا می‌تواند از راه‌هایی مقابله با آسیب‌های ناشی از کلر آب استخرها می‌باشند. استفاده از انواع کلاه یا چتر در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم و یا بارش باران یکی دیگر از راه‌های مفید محافظت از موها می‌باشد. همچنین مدتی است که شامپوها، نرم‌کننده‌ها و یا کرم‌های ضد آفتاب مخصوص مو به بازار عرضه‌ شده‌اند بدیهی است که استفاده از این موارد به شرط معتبر بودن برند می‌تواند در جلوگیری از این آسیب‌ها کمک‌کننده باشند.