۲۰ روش جلوگیری از ریزش مو غیر ارثی

ریزش مو به دو نوع کلی طبقه‌بندی می‌شود که عبارتند از: ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنیک و ریزش موی غیر ارثی. ریزش موی غیر ارثی ارتباطی به سن و جنس ندارد و در همه افراد ممکن است رخ دهد، ریزش روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو امری طبیعی می‌باشد، هر مویی در زمان مقرر می‌ریزد و موی جدید جایگزین آن می‌شود اما مشکل زمانی رخ می‌دهد که موی جدید جایگزین موی ریخته شده نمی‌شود و از این رو باید نگران این مسئله شد و به پزشک متخصص در زمینه مو مراجعه کرد تا علت آن بررسی شود البته قبل از این که دچار ریزش مو غیر ارثی بشویم خودمان می‌توانیم پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم. اگر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم ۲۰ راهکار سودمندی را که جهت جلوگیری از ریزش موی غیر ارثی در این مقاله توضیح داده‌ایم را با دقت بخوانید و آن‌ها را اجرا کنید.

 

انواع ریزش مو که به دو دسته غیر ارثی و ارثی تقسیم می‌شود

شکل ۱: انواع ریزش مو

راهکارهای پیشگیری از ریزش مو غیر ارثی

۱- تغذیه مناسب و نوشیدن آب فراوان: همیشه این دو مورد را می‌شنویم و شاید این باعث شود که برای ما عادی شوند ولی نباید این نکته از نظر پنهان بماند که در واقع به خاطر اهمیت بسیار زیاد این دو مورد است که به کرات و به تاکید از زبان تمام متخصصین این موضوعات را می‌شنویم. به گفته دکتر نوایی، مقصود از تغذیه مناسب استفاده از تمام رده‌های غذایی و به نسبت مشخص در هرم تغذیه سالم می‌باشد که تاثیر رژیم غذایی بر ریزش مو نقشی اساسی دارد که در تصویر زیر گروه‌های غذایی مهم در هرم غذایی نمایش داده شده است. نوشیدن حدود ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز به شدت توصیه می‌شود.

 

هرم غذایی تصویر ۱: هرم غذایی

۲- نداشتن کمبود آهن: کمبود آهن مسبب ریزش مو خواهد شد. مصرف خوراکی‌هایی از قبیل سبزیجات با رنگ سبز تیره و یا زرد، جگر و خرما که حاوی آهن زیاد می‌باشند مفید است. باید توجه داشت که یکی از دلایل اصلی ریزش مو زنان فقر آهن است که با انجام آزمایشات دوره‌ای بررسی میزان آهن و هموگلوبین مخصوصا در بانوان به تشخیص زود هنگام کمک کرده و پیگیری درمان باید تا آخرین دوره داروهای تجویزی به‌صورت منظم رعایت شود. حتی اگر افزایش آهن بدن چند ماه پس از مصرف داروها رویت شد باید در نظر داشت که پزشکان جهت افزایش آهن ذخیره بدن تا ۶ ماه پس از نرمال شدن سطح آهن خون اقدام به تجویز آهن می‌کنند.

۳- مکمل‌های غذایی: استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی عناصر روی (زینک)، سلنیوم، بیوتین و اسیدهای چرب مفید، برای جلوگیری از ریزش مو الزامی می‌باشد. در برخی از مناطق جغرافیایی تعدادی از عناصر فوق در خاک منطقه کمتر می‌باشد لذا در تمامی محصولات کشاورزی، باغات و پروتئینی و لبنی هم میزان این عناصر کم خواهد بود پس حتی با وجود رعایت الگوی تغذیه سالم هم این ریزمغذی‌ها و مینرال‌ها کمتر از میزان مورد نیاز به بدن خواهد رسید اینجاست که نقش مکمل‌های غذایی در بازگرداندن تعادل به بدن و جلوگیری از ریزش موها مشخص خواهد شد.

۴- خودداری از بافتن و کشش محکم موها: بافتن و بستن محکم موها یکی عادت‌های اشتباه می‌باشد زیرا این کار یکی از علل مهم ریزش موی غیرقابل برگشت خصوصا در زنان به شمار می‌رود. عضله نگهدارنده مو یا ارکتور پیلای نقش لنگر موها در پوست را دارند اما این عضله بسیار ظریف بوده و در مقابل نیروی کشش محکم موها آسیب‌پذیر است و به مرور تحلیل رفته و دیگر توان نگهداری ریشه موها در جایگاه خود را نداشته و بدین صورت ریزش موی کششی اتفاق می‌افتد.

۵- جلوگیری از حرارت مستقیم سشوار و اتو مو: از تماس مستقیم حرارت سشوار و اتوی مو با پوست و ریشه مو جلوگیری شود. حرارت بیشتر از ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد و بیشتر از ۵ دقیقه ساختار سطحی بافت ساقه مو یا کوتیکول‌های مو را تخریب کرده و منجر به آسیب‌دیدگی موها می‌شود.

 

ریزش مو کششی

تصویر ۲: ریزش مو کششی

۶- محفاظت مو در برابر نور آفتاب: برای جلوگیری از رنگ‌پریدگی، سفیدی و آسیب‌دیدگی موها ضروری است که از موهای خود در برابر نور آفتاب مستقیم مراقبت کنیم. نور آفتاب حاوی اشعه فرابنفش می‌باشد که از مخرب‌ترین اشعه‌ها برای بافت‌های زیستی و بیولوژیکی می‌باشد.

به تازگی استفاده از شامپوها، نرم‌کننده‌ها و کرم‌های ضد آفتاب برای مقابله با این اثرات مخرب توصیه می‌گردد.

۷- مراقبت از مو در برابر کلر: یون کلر موجود در آب استخرها برای مو مضر است لذا استفاده از کلاه شنا و دوش و شستشوی موها بعد از استخر به شدت توصیه می‌گردد.

۸- محافظت مو در برابر باران اسیدی: باران در شهرهای صنعتی حاوی مواد اسیدی و آلودگی‌های شیمیایی بسیاری است که می‌تواند سبب آسیب موها شود بنابراین باید موها را از آب باران محفاظت کرد.

۹- ماساژ پوست سر: ماساژ دادن پوست سر می‌تواند باعث بهتر شدن خون‌رسانی و تقویت پیاز موها شود، هفته‌ای ۲ مرتبه پوست سر را با ملایمت به مدت ۱۰ دقیقه با روغن بادام ماساژ دهید. البته باید توجه داشت که ماساژ شدید هم جز موارد آسیب‌رسان به موها می‌باشد پس حد تعادل باید در این مورد رعایت شود.

 

ماساژ پوست سر با روغن

تصویر ۳: ماساژ پوست سر با روغن

۱۰-شانه نزدن بیش از حد مو: از شانه کردن زیاد موها پرهیز شود. بلاخص در افرادی که موی خشک دارند، برس کشیدن زیاد موی خشک موجب تشدید موخوره می‌شود. برای برس یا شانه زدن موها باید از برس‌های با نوک غیر تیز و با دندانه‌های درشت استفاده نمود.

۱۱- پرهیز از مصرف خودسرانه داروها: از مصرف خودسرانه داروها خودداری نمایید زیرا بعضی از داروها سبب آسیب و ریزش موها می‌شوند از آن جمله می‌توان به انواع داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور اشاره نمود. لذا باید این قبیل داروها را تحت نظر متخصص مربوطه استفاده نمایید تا شما را پیش از بروز از عوارض احتمالی مطلع و در صورت بروز تغییرات لازم در دوز و نوع دارو را مدیریت نماید.

۱۲- خودداری از رژیم‌های سخت غذایی: رژیم‌های غذایی سخت برای کاهش وزن شدید و ناگهانی سبب آسیب جدی به پیاز مو می‌شوند، میزان کاهش وزن مناسب حدود یک کیلوگرم در ماه است. حتما و اکیدا جهت کاهش وزن تحت نظر یک متخصص متبحر تغذیه اقدام نمایید بسیاری از افراد از عواقب بسیار بد رژیم‌های غذایی خودسرانه بی‌خبر هستند و به‌راحتی این قبیل عوارض را به خود تحمیل می‌نمایند.

۱۳- کنترل تیروئید: همان‌طور که در مقاله علل ریزش مو در زنان ایرانی اشاره کردیم اختلالات غده تیرویئد یکی از دلایل اصلی ریزش مو می‌باشد. درمان مشکل تیروئید، چه پرکاری و چه کم‌کاری تیروئید، برای جلوگیری از ریزش موها در زنان و مردان الزامی می‌باشد.

یکی از مخرب‌ترین بیماری‌ها که در صورت عدم درمان به موقع موجب ریزش موی بی‌بازگشت می‌شود بیماری‌های غده تیروئید می‌باشد لذا در اولین فرصت در صورت مشاهده علائم بیماری‌های تیروئید نسبت به مراجعه به پزشک متخصص اقدام و در صورت تجویز دارو، نسبت به مصرف کامل و دقیق آن مقید باشید.

۱۴- استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های استاندارد: باید برای شستن و حالت دادن موها از شامپو و نرم‌کننده‌های ملایم و با کیفیت خوب و استاندارد استفاده نمود. این روزها شامپوهای تقلبی در بازار به‌وفور پیدا می‌شود لذا جهت تهیه مواد شوینده مورد نیاز خود حتما به داروخانه‌ها و مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید.

اگر به شستشو موهای موهای خود با محصولات با کیفیت و مرغوب اهمیت می‌دهید و سلامت موهایتان برای شما مهم است در مقاله انواع مواد آرایشی موی سر و تاثیر آن‌ها بر مو کاملا به این موضوع پرداخته‌ایم و به ویژگی‌‌های یک شامپو و نرم‌کنند خوب و مناسب برای شستشو موها اشاره کرده‌ایم.

۱۵- پرهیز از دکلره و رنگ کردن مکرر مو: یکی از عوامل شدیدا مخرب موها، مواد شیمیایی رنگ موها و دکلره‌ها می‌باشند، عدم استفاده از آن‌ها به شدت در جلوگیری از ریزش مو مفید می‌باشد. شاید یکی از بدترین کارهایی که با موهای سر می‌توان انجام داد دکلره کردن آن‌ها است.

۱۶- عدم مصرف دخانیات: مصرف سیگار خون‌رسانی به پیاز مو را کاهش داده و سبب ریزش مو می‌گردد. نیکوتین موجب تنگی عروق محیطی شده و خون‌رسانی به پیازهای مو را کاهش داده و از طرفی نیز مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار به علت تمایل به چسبندگی به هموگلوبین بسیار بالاتر از اکسیژن، مانع انتقال کارا و مفید اکسیژن به پیازهای مو می‌شود.

۱۷- مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها: از نظر دکتر پارسا نوایی متخصص کاشت مو کلینیک دکتر نوایی، آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین‌های C, E و بتاکاروتن برای حفظ شادابی ریشه مو بسیار مفید هستند. میوه‌‌ها و سبزی‌های تازه مخصوصا هویج و نیز گوشت ماهی منابع بسیار خوبی برای ویتامین‌های نامبرده می‌باشند.

 

انواع آنتی اکسیدان‌ها

تصویر۴: منابع آنتی اکسیدان‌ها

۱۸- کاهش استرس: انواع استرس‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو می‌باشند. دوری از استرس‌ها و انجام تمرین‌های مدیتیشن و یوگا در کاهش استرس‌های روانی کمک‌کننده است. شاید دور از ذهن به نظر برسد اما تاثیر منفی استرس‌های روحی و جسمی در شروع ریزش مو، تشدید پیشرفت آن و حتی سفید شدن موها به اثبات رسیده است. در دنیای امروز تابو مراجعه به روان‌پزشک و روانشناس جهت اخذ مشاوره برای کنترل استرس شکسته شده و هرروز تعداد بیشتر و بیشتری برای مبارزه با استرس‌های زندگی خود به کارشناسان امر مراجعه می‌نمایند.

۱۹- استفاده از ماینوکسیدیل: اگر در بررسی‌های انجام شده کمبود آهن، کم‌خونی و مشکل تیروئید ندارید می‌توانید برای تقویت و پرپشتی هرچه بیشتر موها از ماینوکسیدیل استفاده نمایید.بعد از استرس‌های شدید مانند زایمان، تب شدید، عمل جراحی گسترده، سفر طولانی و غیره تشدید ریزش مو طبیعی بوده که اصولا ۲ ماه پس از استرس شروع شده و ۴ تا ۶ ماه به طول می‌انجامد اما خودبه‌خود ریزش متوقف و موها به حالت قبل از ریزش باز می‌گردد

اگر علاقه‌مند به دانستن اطلاعات بیشتر درباره تاثیر ماینوکسیدیل در جلوگیری و درمان از ریزش مو هستید می‌توانید به مطلب استفاده از ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو مراجعه کنید.

 

ماینوکسیدل داروی درمان ریزش مو

تصویر ۵: استفاده از ماینوکسیدیل

۲۰- ورزش کردن: شاید در ابتدا نتوان رابطه‌ای بین ورزش کردن و کنترل ریزش موها پیدا کرد ولی باید بدانید ورزش کردن با چندین مکانیسم از شروع و پیشروی ریزش موها جلوگیری می‌کند که سه مکانیسم ورزش کردن که باعث می‌شود ارریزش مو جلوگیری شوند عبارتند از:

  • ورزش با کاهش بافت چربی از تبدیل دکتر نواییمون‌های مردانه با تاثیر کم به دکتر نواییمون‌های مردانه با تاثیر زیاد جلوگیری به عمل می‌آورد، چرا که در واقع این بافت چربی است که محل تبدیل این دکتر نواییمون‌ها به یکدیگر مخصوصا در بدن زنان می‌باشد.
  • ورزش با مصرف دکتر نواییمون‌های مردانه مخصوصا تستوسترون در بافت عضلانی و استخوانی در کاهش سطح خونی و تاثیر دکتر نواییمون‌های سرگردان بر موهای فرد تاثیر گذاشته و ریزش موها را کاهش می‌دهد.
  • ورزش با افزایش گردش خون و خون‌رسانی بافت‌های محیطی مانند تاثیر ماساژ در افزایش خون‌رسانی پیازهای مو عمل می‌کند.

با در نظر گرفتن همه این موارد مشخص می‌شود که چرا بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای پس از خداحافظی از دنیای ورزش حرفه‌ای به‌سرعت دچار ریزش موهای گسترده می‌شوند. موارد فوق تنها تعدادی از عوامل موثر در شروع و پیشروی ریزش موها بود، اما با توجه به اینکه این ۲۰ مورد شاید موثرترین دلایل ریزش موها باشند با رعایت همین موارد بسیاری از ریزش موهای غیر ارثی کنترل و مهار می‌شوند. در نهایت به طور خلاسه تمام روش‌های جلوگیری از ریزش غیر ارثی مو که در مقاله در مورد آن‌ها توضیح داده شده، در نمودار زیر نمایش داده شده است.

 

20 روش جلوگیری از ریزش مو غیر ارثی