۶ نکته درباره اصلاح صورت آقایان

یکی از جنبه‌های مرتب و آراسته بودن آقایان این است که ریش اصلاح‌شده داشته باشند که برای آن مجبور هستند ریش خود را در فواصل زمانی کوتاه اصلاح کنند تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد، مشکل از آنجا شروع می‌شود که برخی از انواع پوست و مو بعد از اصلاح به دلیل فرورفتن موهای ریش هنگام شروع رشد و خروج مو از پوست در پوست صورت فرو می‌روند و با تحریک پوست و ناحیه ریشه موها منجر به ایجاد التهاب کاذب و یا حتی جوش‌های غیر چرکی و بعضا چرکی در ناحیه پیاز موها می‌شود. این مشکل در افرادی که موهای ریش ضخیم و مجعدی دارند شایع‌تر است و چون موی ریش این افراد هنگام رشد پیچ‌ خورده و بر می‌گردد، نوک آن در پوست فرورفته و عوارض فوق را ایجاد می‌کند که در این نوشته راهکارهایی را برای جلوگیری از عوارض بعد از اصلاح ریش ارائه شده است.

 

اصلاح ریش صورت

تصویر ۱: اصلاح ریش صوت

روش‌های جلوگیری از عوارض بعد از اصلاح ریش

در ادامه دکتر پارسا نوایی در این مقاله به ۶ روش کلیدی برای جلوگیری از عوارض اصلاح بعد از ریش اشاره کرده است که به‌طور مختصر در شکل «۱» به آن‌ها اشاره شده است و در ادامه به توضیح کامل هر یک از آن‌‌ها پرداخته شده است.

 

روش‌های جلوگیری از عوارض بعد از اصلاح ریش

شکل۱: انواع روش‌های جلوگیری ازعوارض بعد از اصلاح ریش

۱- اصلاح کردن ریش در راستای جهت موها

برخی از آقایان برای اینکه صورت نرم و بدون تیرگی ناشی از ساقه‌های کوتاه مو داشته باشند به اصلاح ریش‌ها در خلاف جهت رشد موها مبادرت می‌ورزند، این کار باعث می‌شود تا ساقه‌ها از زیر سطح پوست قطع‌شده و زیر پوست مخفی شوند اما در هنگام رشد مجدد و خروج از زیر پوست به دلیل گم کردن مسیر خروج با تحریک پوست منجر به ایجاد التهابات و جوش‌های بعد از اصلاح می‌شود، برای دوری از این مشکل باید از تراشیدن موها در خلاف جهت رویش موها اکیدا خودداری نمود.

۲- تغییر روش اصلاح صورت

به گفته دکتر پارسا نوایی سرپرست کاشت مو کلینیک دکتر نوایی برای این مورد می‌توان به‌صورت امتحانی روش و ابزار اصلاح را عوض کرد مثلا به‌ جای ریش تراش از تیغ صورت استفاده نمود یا بلعکس، می‌توان از صابون به جای خمیر ریش استفاده کرد یا فقط آب تنها را امتحان کرد، می‌توان اصلاح هنگام حمام را جایگزین اصلاح با موی دو نم کرد.

 

اصلاح ریش با ریش‌تراش

تصویر ۲: اصلاح ریش صورت با ریش تراش

۳- ایجاد فواصل مناسب بین دفعات اصلاح

اصلاح ریش پشت سر هم و به کرات به دلیل تخریب سطحی‌ترین لایه پوست یا اپیدرم، باعث ایجاد التهاب در نواحی سطحی پوست می‌شود لذا ایجاد فاصله بین دفعات اصلاح می‌تواند با ایجاد فرصت کافی منجر به ترمیم لایه سطحی پوست و جلوگیری از ایجاد التهابات منطقه اصلاح شود لذا سعی کنید فواصل مناسب بین اصلاح‌ها بگذارید و مرتبا صورت را اصلاح نکنید.

۴- مرطوب کردن ناحیه اصلاح

صورت را پیش از اصلاح خوب مرطوب و خیس نمایید. بهترین نرم‌کننده موی صورت همان آب قبل از اصلاح می‌باشد. فرصت دهید تا آب خوب جذب موهای ریش شود. اگر از خمیر ریش استفاده می‌کنید،۲ تا ۳ دقیقه مکث نمایید، زیرا چنانچه موی ریش خوب نرم نشود، برای تراشیدن به فشار بیشتری نیاز بوده که باعث تخریب لایه اپیدرم و تحریک پوست می‌شود.

اگر وقت کافی برای مرطوب کردن موها پیش از اصلاح ندارید، حتما از اسپری کف ریش جهت نرم کردن موی ریش استفاده نمایید. بهترین زمان برای اصلاح ریش بلافاصله بعد از حمام است اما اگر فرصت کافی ندارید اسپری‌های فوق کاربرد ساده‌ای داشته و بلاخص برای زمان مسافرت مناسب هستند.

 

خمیر ریش

تصویر ۳: خمیر ریش

۵- کیفیت تیغ، فوم و خمیر اصلاح

همیشه از مارک‌های معتبر مواد اصلاح و بعد از اصلاح و تیغ‌های با کیفیت بالا و استانداردهای لازم استفاده نمایید شاید یکی از شایع‌ترین علل عوارض پوستی بعد از اصلاح مربوط به استفاده از تیغ‌ها و مواد اصلاح بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم می‌باشد. به‌جز استاندارد بودن و با کیفیت بودن مواد اصلاح باید به جنبه دیگری از این مواد نیز توجه نمود و آن هماهنگ بودن این مواد با پوست شما است، ممکن است در برخی موارد حتی با استاندارد بودن مواد به دلیل عدم هماهنگی این مواد با پوست عوارض بعد از اصلاح بوجود آمده یا شدت یابند.

انواع تیغ اصلاح ریش صورت

تصویر ۴: انواع تیغ اصلاح صورت

۶- پودرهای بعد از اصلاح

پوست چرب، ریش ضخیم و پُرپشت حتی بعد از اصلاح منجر به این می‌شوند که همچنان پوست‌تان تیره به نظر آید، لذا بالاجبار با شدت بیشتری اصلاح می‌نمایید تا حداقل از تیرگی پوست کم شود که همین امر منجر به التهاب پوست می‌شود. پودرهای بعد از اصلاح برای این افراد بسیار مناسب است. البته تیرگی بیش از حد پوست صورت همیشه به رنگ تیره موهای ریش ارتباط نداشته و گاهی به دلیل اصلاح مکرر و با فاصله زمانی کوتاه‌مدت است، گاهی نیز ناشی از واکنش نور آفتاب با ترکیب‌های معطر کننده محصولاتی مانند انواع اَفترشیو (After Shave) است که روی پوست صورت استفاده می‌شود.

پودر بعد از اصلاح ریش

تصویر ۵: پودر بعد از اصلاح

می‌توان گفت با رعایت موارد فوق در بسیاری از موارد می‌توان از ایجاد عوارض پوستی بعد از اصلاح جلوگیری نمود یا وضعیت را بسیار بهبود بخشید، اما چنانچه با رعایت این موارد همچنان با عوارض پوستی ناشی از اصلاح مواجه شدید باید با یک متخصص پوست و مو مشاوره انجام دهید.