۵ دلیل ریزش مو در زنان چیست

ریزش مو چه در مردان و چه در زنان یک مسئله جهانی بوده و در همه نژادها و در همه کشورهای جهان مشاهده می‌شود، اما ریزش مو در برخی موارد تحت تاثیر شرایط محیطی، آب و هوایی، تغذیه‌ای و حتی مسئله فرهنگ و پوشش قرار می‌گیرد. ایران نیز از این مسئله مستثنی نبوده و مسائل گوناگونی در شروع و پیشرفت ریزش مو در آقایان و خانم‌های ایرانی تاثیر گذار می‌باشد. در این مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو در خانم‌های ایرانی می‌پردازیم.

علل ریزش مو در زنان ایرانی

مهم‌ترین دلایل ریزش مو در خانم‌های ایرانی در شکل «۱» نمایش داده شده است و در ادامه به ترتیب شیوع توضیح داده شده است.

 

5 دلیل شایع ریزش مو در زنان ایرانی

شکل ۱: علل ریزش مو در زنان ایرانی

۱- فقر آهن

نه تنها در ایران بلکه در همه جهان فقر آهن مهم‌ترین علت ریزش مو در زنان می‌باشد، چرا که وقوع عادت ماهیانه در زنان همیشه عاملی برای از دست دادن خون و به تبع آن کاهش منابع آهن بدن می‌باشد. عدم وجود عادت ماهیانه در مردان آن‌ها را از بروز ریزش مو به دلیل فقر آهن به‌عنوان مهم‌ترین علت ریزش مو در مردان مبرا می‌نماید، البته در موارد محدودی و غالبا به دلیل وقوع برخی از بیمارهای منجر به از دست رفتن خون یا منابع ذخیره آهن بدن ممکن است ریزش مو در آقایان به دلیل فقر آهن نیز بروز نماید ولی این دلایل بسیار شایع نمی‌باشد.

فقر آهن یکی از دلایل ریزش مو در بین زنان

تصویر ۱: کم خونی

۲- کمبود ویتامین D

در تحقیقات به‌عمل‌آمده در ایران مشخص‌شده است که کمبود ویتامین Dبعد از فقر آهن، دومین عامل ریزش مو در خانم‌ها می‌باشد. جهت ساخته‌شدن ویتامین Dموردنیاز بدن لازم است هرروز به مدت حداقل یک ربع ساعت بخش‌هایی از پوست بدن بدون هیچ پوششی مستقیما در مقابل تابش نور خورشید قرار بگیرد.

بنا به گفته دکتر پارسا نوایی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی به دلیل نوع پوشش و همچنین کاربرد کرم‌های ضد آفتاب برای صورت، خانم‌ها از دریافت اشعه‌ی UVA آفتاب که جهت ساخت ویتامین D ضروری است محروم می‌شوند و این مسئله باعث شیوع ریزش مو در خانم‌ها می‌شود و این در حالی است که غالب پزشکان از این مورد غافل هستند و با تجویز داروهای دیگر درصدد رفع مشکل برمی‌آیند. شایان‌ذکر است که دریافت ویتامین D از راه مواد مغذی مثل لبنیات و تخم‌مرغ بسیار محدود بوده و این مواد بیشتر کلسیم موردنیاز بدن را فراهم می‌آورند.

۳- چاقی

شاید خیلی دور از ذهن به نظر برسد اما لازم است بدانید یکی دیگر از علل شیوع ریزش مو در خانم‌های ایرانی، افزایش دکتر نواییمون‌های مردانه به دلیل چاقی ناشی از استفاده از فست‌فودها و عدم تحرک بدنی لازم می‌باشد. بافت چربی به‌عنوان محلی برای تبدیل برخی از دکتر نواییمون‌های استروئیدی به مشتقاتی از دکتر نواییمون‌ها که مشابه دکتر نواییمون تستوسترون باعث شروع و پیشرفت ریزش موی تیپ مردانه در زنان می‌شود و سال‌هاست که به‌صورت علمی اثبات‌شده است. درواقع بدن زنان ۴ نوع دکتر نواییمون مردانه به‌جز تستوسترون دارد که دو نوع از این دکتر نواییمون‌ها به نام آندروستندیون و دی هیدرو اپی آندسترون در بافت چربی تبدیل به تستوسترون می‌شوند و بدین گونه سطح دکتر نواییمون مردانه در زنان چاق بسیار بالاتر است.

۴- تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCO)

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی دیگر از دلایل مهم ریزش موهای شدید تیپ مردانه و حتی بروز موهای زائد در نواحی سبیل و ریش صورت زنان می‌باشد. این بیماری بسیار شایع بوده و ۶ تا ۱۰ درصد زنان سن باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به‌جز ریزش مو با دیابت، ناباروری و غیره در ارتباط است. اصلی‌ترین نشانه این بیماری اختلالات قاعدگی و نامنظم شدن دوره‌های عادت ماهیانه است. این بیماری آزمایش خون اختصاصی نداشته و با رد سایر علل بیماری و کمک گرفتن از سونوگرافی و آزمایش سطح خونی برخی از دکتر نواییمون‌ها تشخیص قطعی انجام می‌شود. درمان و پیگیری این بیماری بر عهده متخصصین زنان و زایمان می‌باشد.

تنبلی تخمدان یکی از علل ریزش مو زنان می‌باشد

تصویر ۲: سندروم تخمدان پلی کیستیک

۵- اختلالات غده تیروئید

هم کم‌کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید ازجمله علل شایع ریزش مو در خانم‌ها می‌باشد. بررسی دوره‌ای دکتر نواییمون‌های تیروئیدی مخصوصا در افرادی که سابقه خانوادگی اختلالات تیروئید دارند و یا نشانه‌هایی از مشکلات تیروئیدی را بروز می‌دهند بهترین راه پیشگیری از پیشرفت ریزش مو وابسته به این مشکل است. درمان و پیگیری این بیماری بر عهده متخصصین داخلی یا فوق تخصص غدد می‌باشد.

 

اختلالات عده تیروئید یکی از علل ریزش مو زنان می‌باشد

تصویر ۳: اختلالات تیروئید

اقدامات لازم برای درمان ریزش مو در زنان

به‌محض اینکه احساس کردید ریزش موی روزانه بیش از حالت عادی شده و یا اینکه قسمت‌هایی از پوست سر که قبلا قابل‌مشاهده نبوده اکنون به‌وضوح قابل رویت است به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. شایان‌ذکر است ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی بوده و دلیلی بر از دست دادن دائم موها نمی‌باشد.

دکتر پارسا نوایی متخصص کاشت مو کلینیک دکتر نوایی اشاره کرد که خانم‌های مبتلا به ریزش مو باید در مراجعه به پزشک معالج خود برای بررسی بیشتر دلیل ریزش مو خواستار اندازه‌گیری آزمایشگاهی میزان ویتامینD، آهن خون و سطح دکتر نواییمون‌های مردانه شوند تا در صورت نقصان با صلاحدید پزشک از داروها و مکمل‌های لازم بهره‌مند شوند.

همچنین در مورد بیماری تخمدان پلی کیستیک باید توجه داشت که ریزش مو یکی از نشانه‌های مؤخر بیماری بوده لذا با بروز نشانه‌های اولیه این بیماری بهتر است به یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان مراجعه نمایید.

نشانه اصلی این بیماری نامنظم شدن دوره‌های عادت ماهیانه می‌باشد که باید حتما تحت نظر یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان تحت مداوا قرار گرفته و به‌صورت دوره‌ای ارزیابی شود. چکاپ روتین بهترین راه بررسی دکتر نواییمون‌های تیروئید می‌باشد.

در نظر داشته باشید که برخلاف سه مورد اول، تنبلی تخمدان و اختلالات تیروئید درمان دائم و قطعی نداشته و مرتبا باید تحت نظر متخصص مربوطه جواب‌دهی به درمان و نهفتگی بیماری ارزیابی شود پس چنانچه در صورت بهبود اولیه درمان بیماری ادامه نیابد ممکن است عوارض مربوطه از جمله ریزش مو مجدد عودت پیدا کنند. همچنین دکتر نوایی اضافه کرد که نگران نباشید، درمان ریزش مو در زنان  در بسیاری از موارد هم‌زمان با شروع مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای، کاهش وزن و درمان دارویی تخمدان تنبل و مشکلات تیروئید ریزش مو متوقف‌ شده و یا حتی رشد مجدد موها رویت می‌شود.