طاسی زنانه و هفت حقیقت راجع به ریزش موی زنان

ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است، از آنجا که بیشتر زنان موهای خود را بلند نگه می‌دارند این تعداد مو حجم زیادی به نظر می‌رسد لذا این موضوع نیز باید مدنظر قرار بگیرد. ریزش روزانه بیشتر از تعداد ذکر شده به دو دلیل عمده می‌باشدکه عبارتند از: ریزش مو غیر ارثی و ریزش مو ارثی. ریزش غیر ارثی مو کل نواحی موهای سر و حتی ابروها را درگیر می‌کند و ریزش موی ارثی که نواحی درگیر اصولا از الگوی خاصی پیروی می‌کنند.

طاسی ارثی زنانه شرایطی است که در ایران در بیش از نیمی از زنانی که ۵۰ سال سن دارند مشاهده می‌شود. نازک شدن و ریزش موی خانم‌ها بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شروع شده و به‌مرور پیشروی می‌کند، اوج می‌گیرد و سپس متوقف می‌شود، این که چه حجمی از موها تا قبل از توقف الگوی ریزش موی ارثی از دست برود کاملا بستگی به ژنتیک فرد دارد.

دلایل مختلفی بر روی شدت و سرعت ریزش موها تاثیر دارند، در ادامه هفت حقیقت که هر زن باید در مورد الگوی طاسی و ریزش موی زنانه بداند بیان شده است.

ریزش مو در زنها

 

۱- ژن‌ها رشد موی شما را دیکته می‌کنند.

 

دکتر آنتونی اورو، متخصص پوست و استاد دانشگاه پزشکی استنفورد می‌گوید: هر تار مو روی سر شما دارای سلول‌های بنیادی است که دستورالعمل خاصی برای میزان رشد مو از نظر بلندی یا کوتاهی، زمان رشد و ریزش و غیره دارند. پس دلیل این که موی سر بیشتر از ابرو رشد می‌کند این است که در ژن‌های سلول‌های بنیادی خود دستورالعمل رشد متفاوتی دارند، همچنین علت اینکه موهای خط مو و خط گردن حالت ظریف و کرکی دارند اما موهای روی سر و فرق سر ضخیم بوده و بلند می‌شوند همین کدهای ژنتیک است. شروع ریزش موی الگوی طاسی زنانه نیز به‌صورت مشابه در همین ژن‌ها کد شده است و جزئی از ذات هر مو است لذا اگر ژن ریزش مو با الگوی زنانه در سلول‌های بنیادی ریشه مو وجود دارد از آن راه گریزی نیست و سرانجام این اتفاق خواهد افتاد و درمان‌ها و داروهای مختلف تنها سرعت و شدت ریزش مو را تخفیف می‌دهند.

 

۲- آیا اولین نشانه‌های طاسی زنان متفاوت از مردان است؟ 

الگوی طاسی مردان معمولاً با کم‌پشت شدن خط مو شروع می‌شود که در ابتدا به‌صورت M شکل است و با پیشروی ریزش مو نهایتا به حالت U شکل در می‌آید؛ اما در الگوی طاسی زنانه، خط مو به ندرت تحت تاثیر ریزش مو قرار می‌گیرد و ریزش مو از چند سانتیمتر بالاتر از خط مو شروع می‌شود، اما ممکن است به خاطر تنک شدن بالای سر و پشت خط مو، در نمای روبرو خط مو نیز کم‌پشت‌تر از قبل به نظر برسد. بر خلاف مردان ریزش مو در زنان به ندرت تا طاس شدن کامل پیش می‌رود و موهای کرکی و ظریف پس از توقف کامل ریزش مو همچنان روی سر باقی می‌مانند.

 

الگو طاسی زنانه

 

۳- اولین نشانه شروع ریزش مو خشک شدن موها و کاهش درخشندگی آن‌ها است.

پس از شروع پروسه ریزش مو، موها به تدریج نازک شده، خشک می‌شوند و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. این حالت‌ها به این دلیل است که بخش بیرونی کوتیکول ساقه مو نازک‌تر می‌شود این اتفاق باعث می‌شود بازتاب نور از ساقه مو کاهش یافته و درخشندگی مو کمتر شود، همچنین به دلیل کاهش ضخامت لایه کوتیکول، ساقه مو نمی‌تواند رطوبت کافی را نگه دارد بنابراین مو خشک می‌شود. باید در نظر داشت موی خشک، شکننده‌تر است و در معرض نور خورشید بیشتر آسیب می‌بیند.

 

۴- یائسگی سرعت ریزش مو را بیشتر می‌کند.

به گفته دکتر نوایی، در طی یائسگی تعادل دکتر نواییمون‌های مردانه و زنانه به هم می‌خورد و سطح دکتر نواییمون‌های مردانه افزایش می‌یابد. میزان کنترل نشده دکتر نواییمون مردانه (آندروژن) به خصوص دی هیدروتستوسترون باعث کوتاه شدن چرخه رشد مو می‌شود یعنی تاخیر و وقفه در رشد موهای جدید که قرار است جایگزین موهای ریخته شده شوند، ایجاد می‌شود و به مرور موهای نازک جای موهای ضخیم را می‌گیرند.

یائسگی در زنها

 

۵-  عوامل هورمونی و محیطی

دکتر پارسا نوایی گفت: مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود الگو طاسی زنانه و ریزش مو در خانم‌ها شدت پیدا کند، عبارتند از:

  • سطح پایین دکتر نواییمون استروژن
  • مشکلات غده تیروئید
  • کمبود آهن
  • سوء تغذیه
  • آسیب اشعه UV نور آفتاب
  • برخی مواد شیمیایی مانند رنگ مو و …

لذا رفع و دوری از این عوامل تاثیر درمان‌های ریزش مو را افزایش می‌دهند. اطلاعات بیشتر در این زمینه در مقاله “دلایل شایع ریزش مو در زنان ایرانی”  موجود می‌باشد.

 

۶-  روش‌های درمان ریزش مو زنانه

درمان‌های موثر زیادی برای ریزش مو با الگوی زنانه وجود ندارد اما یکی از این درمان‌ها تا حدودی موثرتر است، ماینوکسیدیل  روش استاندارد و تایید شده   FDA  برای درمان موضعی ریزش مو با الگوی زنانه است. این دارو در اکثر موارد کم‌پشت شدن موها را متوقف می‌کند و تا حدودی به رشد مجدد موها کمک می‌کند. غلظت ۲% از این دارو برای زنان توصیه می‌شود، چرا که غلظت‌های بالاتر ممکن است باعث تقویت موهای زائد نواحی صورت شوند. از جمله درمان‌های دیگر می‌توان به مزوتراپی، لیزر کم‌توان، پی آر پی و قرص فیناستراید اشاره نمود. در مقاله “درمان‌های غیر جراحی ریزش مو ارثی یا آندروژنیک در زنان” به تفصیل راجع به هر یک از درمان های فوق توضیح داده شده است.

 

روش‌های درمان طاسی زنانه

۷- از موها مانند چشمتان مراقبت کنید

با شروع ریزش موی تیپ زنانه ناامید نشوید و موها را به حال خود رها نکنید، داشتن یک رژیم غذایی و متعادل برای تغذیه موها، چکاپ روتین سطح دکتر نواییمون‌ها و المان‌های خونی، همچنین محافظت از موها در برابر نور خورشید، از مواد شیمیایی آسیب‌رسان مانند رنگ مو که به موهای شکننده آسیب می‌رسانند دوری کنید و در مقابل از یک شامپوی ملایم و نرم‌کننده برای رساندن رطوبت موردنیاز به مو و برگرداندن درخشش دوباره مو استفاده کنید.

 

درست است که در صورت وجود الگوی ریزش موی زنانه رعایت موارد فوق نمی‌توانند چندان در بازگشت موهای ریخته شده موثر باشند اما می‌توانند به حفظ موهایی که هنوز روی سر وجود دارند کمک کنند و سرعت پیشروی ریزش مو را کاهش می‌دهند.

شایان ذکر است یکی از عوارض ریزش مو در زنان مشکلات روحی و روانی ناشی از آن می‌باشد که کمتر به آن توجه می‌شود. اگر ریزش موها موجب ایجاد اضطراب یا استرس و یا احساس افسردگی در شما شده است مقاله ” ریزش موی زنان و اثر آن برکیفیت زندگی آنان ” را مطالعه نمایید