ارزیابی عمل کاشت موی طبیعی

در گذشته ارزیابی نتیجه عمل کاشت موی طبیعی بر پایه این مورد بود که آیا موهای کاشت شده رشد می کنند یا خیر ؟

اما امروزه ارزیابی نتیجه عمل کاشت موی طبیعی بر این پایه قرار گرفته است که آیا ظاهر فرد پس از انجام کاشت مو طبیعی است یا نه ؟ قطعاً هدف اصلی از انجام کاشت مو و یا کاشت ابرو این است که موهای کاشت شده رشد کرده و منطقه طاس یا بدون موی سر یا ابرو پوشیده شود اما امروزه علاوه بر این مورد ، طبیعی بودن ظاهر فرد و اینکه موهای کاشت شده بعد از رشد حالت غیر طبیعی چه از لحاظ خط موی منطبق و مناسب با چهره و چه از باب جهت طبیعی رشد موها در سر و ابرو (سیخ سیخ و مسواکی نبودن موها) نیز به هدفی مهم تبدیل گشته است. بطوری که سوال اغلب بیماران از اینکه  “آیا موها رشد می کنند؟” به ” آیا موها بعد از رشد جلوه طبیعی دارند ؟” تغییر یافته است.

کاشت موپزشکان متخصص کاشت مو دریافته اند که رسیدن به این مهم ، تنها از تلفیق علم و هنر میسر می گردد. ابداع تجهیزات ظریفتر و با دقت بیشتر اکنون به آن ها اجازه می دهند که گروه های مویی یا اصطلاحاً گرافت های بسیار ظریفتر(تک تار مو)از آنچه قبلاً قادر به برداشت بودند ، برداشت و کاشت نمایند، زمانی که تنها می شد دسته های ۱۰-۲۰ تار مویی را برداشت و کاشت نمود و منظره غیرعادی خط موی جلوی سر حتما توسط افراد عادی قابل تشخیص و اصطلاحاً موی عروسکی بود. هنر برخی از پزشکان امروزی در بازسازی خط موی جلوی سر، نواحی شقیقه ها (عدم رشد موها در جهت غیرطبیعی و سیخ سیخ) ، نواحی میانی سر و حتی قله سر ستودنی و به هیچ عنوان با نتیجه عمل پزشکان قدیمی قابل قیاس نیست.
در نهایت با توجه به اینکه امروزه کاشت مو به یک شاخه مستقل از پزشکی زیبایی بدل گشته است و نیز اینکه یک عمل استاندارد کاشت مو ممکن است ساعت ها و یا حتی یک روز کامل زمان ببرد و این مهم حضور تمام وقت پزشک معالج و عدم درگیری او در دیگر پروسه های درمانی همزمان برای چند بیمار را طلب می کند، به نظر می رسد که بیماران بهتر است جهت نتیجه بهتر به پزشکانی مراجعه نمایند که فقط به صورت تخصصی در حیطه کاشت مو مشغول بوده و نیز در تمامی طول عمل جهت هدایت تیم کاشت مو بر اساس شرایط بیمار حضور موثر داشته و اقدام به عمل چند بیمار به طور همزمان ننمایند.