درمان دارویی ( غیر جراحی) ریزش موی ارثی

ریزش مو به دو دسته ریزش موی ارثی و غیر ارثی تقسیم‌بندی می‌شود، در مقاله‌‌ دیگری به طور جداگانه به روش‌های جلوگیری از ریزش مو غیر ارثی پرداخته‌ایم اما در این مقاله به طور کامل به روش‌های درمان دارویی (غیر جراحی) ریزش موی ارثی (Androgenic Alopecia) می‌پردازیم. در برخی موارد ریزش موی ارثی، به دلایل خاصی امکان استفاده از کاشت مو به ‌عنوان درمان جراحی ریزش مو وجود ندارد لذا باید از درمان‌های غیر جراحی ریزش مو بهره برد. برخی از این دلایل عبارت‌اند از: سن پایین مراجعه‌کننده، عدم ایجاد فاصله مناسب بین موهای در حال ریزش و ریزش موی ارثی الگوی زنانه و غیره.

درمان ریزش مو ارثی

 

زمانی که کاشت مو درمان مناسبی برای ریزش مو ارثی نمی‌باشد، در این موارد باید پزشک معالج با صحبت کردن با بیمار و بیان مزایا، معایب و نحوه استفاده هر یک از درمان‌های غیر جراحی بهترین درمان ممکن را انتخاب نماید. پنج درمان غیر جراحی برای ریزش موی آندروژنتیک (AGA) وجود دارد. معروف‌ترین روش‌های درمانی ریزش مو ارثی در شکل  زیر نمایش داده شده است.

 

روش‌های درمان ریزش مو ارثی در زنان

 

روش‌های درمان دارویی ریزش مو ارثی مردانه

در ادامه به شرح هر یک از درمان‌های غیر جراحی، مزایا و معایب، میزان تاثیر و بازه زمانی و برنامه استفاده از هر یک می‌پردازیم، معروف‌ترین درمان‌های غیر جراحی ریزش مو ارثی در شکل «۱» نشان داده داده شده است و به ترتیب تاثیر عبارتند از:

 

۱- فیناستراید

فیناستراید، داروی خوراکی  است که با مهار تبدیل تستوسترون به یکی از مشتقات فعال آن در ریزش مو در جلوگیری از ریزش موها و بازگشت موهای از دست رفته به شدت موثر می‌باشد. این دارو حدود ۸۰٪ در تثبیت وضعیت ریزش مو یا ایجاد توقف در پیشروی ریزش مو و ۶۵٪ در رشد دوباره موها موثر می‌باشد. بیشترین تاثیر فیناستراید در درجه اول در منطقه قله سر می‌باشد. بحث عوارض جانبی فیناستراید همیشه داغ بوده است عوارض جانبی مانند کاهش حجم مایع منی، کاهش سختی در هنگام نعوظ و کاهش میل جنسی که در کمتر از ده درصد و رشد سینه‌ها که در کمتر از یک درصد از آقایان مشاهده می‌شود (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله “عوارض فیناستراید” مراجعه نمایید).

اگرچه در سال ۲۰۱۹ مقاله‌ای در ISHRS Forum چاپ شد که بیشتر این عوارض را به مصرف فیناستراید ۵ میلی‌گرم نسبت می‌داد و هیچ ارتباط خاصی در مصرف فیناستراید ۱ میلی‌گرم و این عوارض مشاهده نمی‌نمود اما باز هم مواردی است که بیشتر به دلیل بار روانی، مصرف این دارو را با کاهش میل جنسی ارتباط می‌دهند. به‌هرحال خوب یا بد این دارو قوی‌ترین داروی شناخته شده و نیز مورد تایید سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) و دیگر ارگان‌های شناخته شده جهانی، برای ریزش موهای ارثی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص فیناستراید به صفحه تاثیر قرص فیناستراید در درمان ریزش مو مراجعه کنید.

درمان ریزش مو ارثی با قرص فیناستراید

 

۲- ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل اولین داروی شناخته شده و مورد تایید برای درمان ریزش موی آندروژنتیک (AGA) است. این روش حدود ۷۰٪ در تثبیت و ۵۰٪ در رشد مجدد موها تاثیر دارد. باید روزانه و در هر روز دوبار روی پوست سر در محل ریزش به‌صورت موضعی استفاده شود. ماینوکسیدیل روی موهای تمامی نواحی سر تاثیر دارد. به گفته دکتر نوایی؛ ماینوکسیدیل کم عارضه‌ترین داروی ریزش مو بوده و عوارض جانبی آن بسیار خفیف می‌باشد که شایع‌ترین آن‌ها شامل خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن در کمتر از دو درصد از افراد مشاهده می‌گردد. تنها معضل ماینوکسیدیل استفاده آن به‌صورت موضعی که همراه با کثیف و چسبنده شدن موهای سر می‌باشد، است، معضلی که بیشتر افراد را از استفاده مداوم از آن منصرف می‌نماید. شایان ذکر است استفاده از ماینوکسیدیل تنها روش درمانی غیر جراحی است که شاید در تقویت ابروهای دچار ریزش تا حدودی موثر باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محلول ماینوکسیدیل به صفحه تاثیر استفاده از ماینوکسیدیل به عنوان درمان ریزش مو مراجعه کنید.

 

درمان ریزش مو ارثی با ماینوکسیدیل

 

۳- مزوتراپی

یکی دیگر از درمان‌های مورد تایید ریزش موی ارثی می‌باشد که به‌صورت تزریق مجموعه‌ای از داروها و مواد مغذی به‌صورت موضعی در نواحی ریزش مو می‌باشد. به دلیل موضعی بودن این داروها عوارض سیستمیک آن‌ها رویت نشده و این روش جز کم عارضه‌ترین روش‌ها می‌باشد. توان مزوتراپی در جلوگیری از پیشروی ریزش مو و نیز کمک به بازگشت موهای از دست رفته تا حدود زیادی به میزان و نوع داروهایی است که استفاده می‌شوند. این روش به دلیل دردناک بودن و این که نیازمند مراجعه حضوری در بازه‌های زمانی مشخص به کلینیک برای انجام پروسه می‌باشد چندان در بین بیماران با اقبال مواجه نشده است.

مزوتراپی مو

 

۴- درمان با لیزر کم‌توان (LLLT)

 لیزر کم توان یک درمان خارجی بر روی پوست سر است. انرژی نور لیزر با طول موج خاصی در پوست جذب می‌شود که باعث افزایش جریان خون مویرگی پوست (و همچنین مکانیسم‌های دیگر) می‌شود که نتیجه آن تاثیر این روش تا ۴۰٪ برای تثبیت و ۲۰٪ برای رشد دوباره موها می‌باشد. هیچ عوارض جانبی شناخته شده از LLLT وجود ندارد. برای باقی ماندن نتایج حاصل انجام مکرر پروسه در بازه‌های زمانی مشخص اجباری می‌باشد.

 

 

درمان ریزش مو ارثی با لیزر کم توان

 

۵- روش تزریق پلاسما غنی از پلاکت (PRP)

به این روش، به‌صورت غلط مصطلح به آن روش سلول‌های بنیادی نیز گفته می‌شود. این روش شامل جداسازی سلول‌های پلاکت به‌وسیله سانتریفوژ از خون بیمار و سپس فعال نمودن آن‌ها با اضافه کردن عامل فعال‌سازی و سپس تزریق مجدد آن به‌صورت موضعی به نواحی درگیر ریزش مو می‌باشند. در میزان تاثیر این روش بین متخصصین اختلاف نظر بسیاری وجود دارد و بعد از گذشت سالیان زیاد از ابداع این روش هنوز توافق بر سر تاثیر یا عدم تاثیر آن حاصل نشده است، بسیاری از مقالات در تایید آن و بسیاری دیگر در رد تاثیر آن سخن گفته‌اند؛ اما اکثرا بر سر یک نکته توافق دارند و آن تاثیر این روش در بهبود سریع‌تر زخم‌های بعد از کاشت مو در افرادی است که مبتلا به بیماری‌های خاص و مشکلات عروقی و خون‌رسانی پوست سر می‌باشند. در صورت رویت تاثیر در بهبود ریزش مو توصیه می‌گردد روش فوق در بازه‌های زمانی مشخص مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر نوایی گفت: در مورد ریزش موی خانم‌ها روش ماینوکسیدیل، پی آر پی، مزوتراپی و لیزر درمانی کم‌توان بسته به مورد ممکن است درجات مختلفی از تاثیر را نشان دهند. فیناستراید برای زنان در دوران بارداری استفاده نمی‌شود چون باعث ایجاد نقص مادرزادی جنین می‌گردد لذا در دوران پیش از یائسگی باید با احتیاط مصرف شود. بسیاری از پزشکان، آن را برای زنان یائسه به‌راحتی تجویز می‌نمایند. در صفحه درمان ریزش مو ارثی در زنان به‌طور کامل روش‌های درمانی دارویی و جراحی ریزش ارثی مو  زنان را توضیح داده‌ایم.

پی آر پی مو برای درمان ریزش مو ارثی

در پایان، بیمار باید بداند که همه این درمان‌ها مادام‌العمر بوده و اگر اثر آن‌ها بیشتر از بازه زمانی استاندارد از روی پیاز مو برداشته شوند، اثرات بالینی آن‌ها از بین خواهند رفت و ریزش مو مجددا ظاهر می‌گردد. قطع این درمان‌ها، وضعیت ریزش مو را بدتر از قبل نمی‌نماید، تنها به دلیل اینکه پیشروی ریزش مویی که در بازه زمانی استفاده از این درمان‌ها متوقف شده است مجددا شروع و به مرحله‌ای می‌رسد که در صورت عدم استفاده از آن درمان‌ها با پیشروی ریزش مو قرار بود برسد در برخی از افراد این شبه ایجاد می‌شود که موها بیشتر از قبل دچار ریزش می‌شوند، به این افراد باید گفت “خیر” موها تنها به مرحله‌ای از ریزش می‌رسند که در صورت عدم استفاده از این درمان‌ها در بازه زمانی مربوطه باید می‌رسیدند.