کاشت مو به روش SUT

اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی که کاشت مو و به نقل آن روزگار پیوند مو (که وامدار ترجمه مستقیم عبارت لاتین  hair transplantationاز انگلیسی می‌باشد) در حال رواج در جامعه ایران بود. سوال اکثریت عوام مردم این بود که آیا اصلا موها بعد از کاشت مو رشد می‌کنند یا خیر؟ و یا حتی اساسا چنین چیزی امکان‌پذیر است که موهای منتقل شده از دیگر بخش‌های بدن به قسمت‌های طاس با زنده ماندن و رشد موها همراه باشد؟

گذر زمان و رویت نتایج این عمل به‌تدریج پاسخگوی این سوالات در جامعه بود و جواب‌دهی این ابداع در رفع طاسی سر منجر به رشد سریع آن در جامعه گردید، نیاز تازه و رو به رشد جامعه باعث رو آوری بسیاری از کلینیک‌های پوست و مو به این امر شد و حتی کلینیک‌های زیادی نیز جهت انجام تخصصی کاشت مو در سراسر کشور تاسیس گردید که یکی از استان‌های مطرح و موفق در این زمینه، کاشت مو در اصفهان می‌باشد.

این اتفاقات زمینه‌ساز شکل‌گیری رقابت زیادی در بین مراکز کاشت مو و ابرو شد. در هر رقابتی ابزارهای رقابت متفاوت است در یک جامعه سالم و پیشرفته اصولا رقابت بر افزایش کیفیت نتایج، قیمت مناسب، کاهش عوارض و ارتقا و به‌روزرسانی روش‌ها و تجهیزات استوار است.

اما در جامعه ایران آنچه که شاهد آن هستیم کاهش قیمت‌ها به هر شکل ممکن است بدون توجه به کیفیت نتایج به صورتی که متاسفانه شاهد ایجاد و رشد بازار سیاه یا کاشت موی قاچاقی حتی در کلینیک‌های بزرگ ایران به‌صورت اجاره تخت اتاق عمل به تکنیسین‌های کاشت مو هستیم که در مقاله جداگانه به این عارضه بزرگ و تاسف آور که به دلیل عدم نظارت مراجع قانونی بر کلینیک‌ها در حال وقع است خواهیم پرداخت، اما در این مقاله ترجیح بر آن است که از مشکلی بزرگ‌تر که نه‌تنها گریبان کاشت مو بلکه گریبان کل جامعه را گرفته است پرده برداریم، تبلیغات دروغین یا دروغ‌گویی برای جذب مشتری.

به نقل از دکتر پارسا نوایی متخصص کاشت مو کلینیک دکتر نوایی، چند وقتی است در تبلیغات کاشت مو نام روشی را می‌شنویم به نام SUT که با تبلیغات گسترده در فضای اینترنت نام و نشانی برای خود به دست آورده است؛ اما روش SUT چه مزیتی نسبت به مابقی روش‌ها داشته است که این‌چنین در فضای مجازی در هر گوشه و کناری به چشم می‌خورد.

پس دست به کار می‌شویم تا اندکی بیشتر راجع به روش SUT اطلاعات به دست آوریم، با جستجوی نام SUT به همراه کلمه  Hair transplantation به معنای کاشت مو در موتورهای جستجوگر اینترنت با تعجب در می‌یابیم که این روش تنها در برخی از سایت‌های ایرانی مطرح شده است و در هیچ سایت علمی معتبر و حتی نامعتبر خارجی هیچ رد و اثری ندارد.

اینجا اولین نقطه شک ما می‌باشد که اگر این روش یک روش نوین جهانی و فراگیر کاشت مو است چرا به مانند تنها دو روشی که تاکنون از کاشت مو شنیده‌ایم یعنی روش‌های FUE برداشت تار به تار موها (در ایران با نامFIT شناخته شده است) و یا روش FUT برداشت نواری موها و ترکیب این دو تحت عنوان روش ترکیبی که مقالات علمی زیادی توسط پزشکان و دانشمندان قبل از اینکه به‌صورت فراگیر در کلینیک‌های جهان مورد استفاده قرار بگیرند منتشر شد، هیچ مقاله‌ای به چشم نمی‌خورد؟ کما اینکه اساسا در دنیای پزشکی چنین است که قبل از باب شدن هر وسیله یا حتی تکنیک خاص جراحی بارها مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج این آزمایش‌ها به‌صورت مقالات علمی در سایت‌ها و مجلات معتبر علمی به چاپ می‌رسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش‌های اصلی و مطرح کاشت مو که در سرتاسر جهان استفاده می‌شود و مورد تایید انجمن بین‌‌المللی متخصصین کاشت مو است می‌توانید به مقاله تکنیک‌های پیوند مو طبیعی مراجعه کنید.

حالا که در منابع معتبر هیچ نامی از SUT به چشم نمی‌خورد پس به ناچار به سراغ همان سایت‌هایی می‌رویم که ادعای استفاده از این روش نوین کاشت مو را دارند، اما متاسفانه در متن‌های منتشر شده آن‌ها نیز هیچ اطلاعاتی از نحوه انجام این عمل به چشم نمی‌خورد بیشتر به بیان عیوب تکنیک‌های دیگر پرداخته‌اند تا توضیح و تفسیر این تکنیک بدون عیب و فوق‌العاده و البته به این نکته نیز اشاره شده که این روش غیر از دو روش موجود کاشت مو یعنی برداشت تار به تار و برداشت نوار است. البته این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که اساسا به چه صورت دیگری غیر از برداشت تار به تار و یا برداشت نواری می‌توان موها را از پشت سر برداشت کرد؟!

در جای دیگر هم اشاره شده است که این روش توسط دستگاه انجام می‌شود البته بگذریم که هم‌اکنون نیز روش تار به تار در کمتر کلینیکی توسط دستگاه انجام نمی‌شود پس به دنبال عکسی از دستگاهی که برای انجام روش SUT استفاده می‌شود و حتی نام شرکت تولیدکننده آن کل سایت‌های کلینیک‌های SUT را زیر و رو می‌کنیم اما دریغ از یک تصویر و حتی یک نام تجاری یا شرکت تولیدکننده آن، تقریبا شک به یقین بدل شده است که شاید این کلینیک‌ها همان روش FIT خودمان را برای جذب مشتری با نام جعلی دیگری تحت عنوان SUT ارائه می‌دهند تا خود را از بقیه کلینیک‌ها به روزتر و معتبرتر نشان دهند.

اما باز هم درصدد رفع کامل این شک، این بار مستقیما با خود کلینیک‌های ارائه‌دهنده این تکنیک تماس حاصل نموده و خواهان توضیح آن‌ها در مورد این تکنیک شدیم، توضیحات ناقص آن‌ها عدم ورود به جزئیات کار حتی با اصرار و سوالات ما شک را به یقین بدل نمود که این کلینیک‌ها از روش‌های مرسوم کاشت مو استفاده می‌نمایند و تنها به دلیل ایجاد احساس به‌روز بودن و برتری در مشتریان خود دست به این نوع از تبلیغات دروغین زده‌اند تا با این روش خود را در گردانه رقابت حفظ کنند.

متاسفانه از قبیل این حرکات در جامعه امروز ما بسیار زیاد است و این وظیفه ارگان‌های نظارتی است که برای مشتریان این خدمات حق را از باطل جدا کنند چرا که عوام هیچ تخصص و تجربه‌ای در این زمینه‌ها ندارند و برای تشخیص درست و غلط به ارگان‌های نظارتی تکیه می‌کنند.

در برخی کشورهای دیگر هم که ارگان‌های نظارتی ضعیفی دارند از قبیل این حرکات رویت شده است تا جایی که سال گذشته انجمن بین‌المللی متخصصین کاشت مو(ISHRS)  خود دست به کار شد و با انتشار مقاله‌ای در این باب نتیجه تولید و انتشار اسامی جعلی برای تنها دو تکنیک شناخته شده کاشت مو را سردرگمی بیماران و نهایتا پشیمانی آن‌ها از انجام کاشت مو اعلام کرد.

متاسفانه داستان تکنیک SUT در ایران مانند ” داستان لباس پادشاه ” شده است که اگر جایی متخصصی به عدم وجود این تکنیک اشاره کند او را به عدم اطلاع از علم روز دنیا متهم می‌کنند و همین امر باعث شده است که برخی دیگر کلینیک‌ها هم با هدف بروز نشان دادن خود نام SUT را در تبلیغات خود وارد کنند. به امید آن روز که وجدان انسانی قیمتی بالاتر از پول بیابد.