کاشت مو به روش FUT | جراحی پیوند مو با تکنیک نواری

کاشت مو به روش FUT یا کاشت مو نواری یکی از بهترین تکنیک‌های پیوند مو طبیعی است که با استفاده از این روش نتیجه کاشت مو با تراکم بالا خواهد بود. با توجه به این که این روش یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های کاشت مو است در این مطلب به طور اختصاصی در مورد کاشت مو با تکنیک FUT مورد بررسی قرار گرفته است و مزایا و معایب این روش و نحوه انجام آن توضیح داده شده است.

در صورتی که در زمینه پیوند مو طبیعی با FUT برای شما سؤالی مطرح شده است که در این مطلب به آن پرداخته نشده فقط کافی است در بخش نظرات سؤال خود را مطرح نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ آن را از پزشک متخصص پیوند مو دریافت نمایید.

کاشت مو به روش fut

پیوند مو FUT چیست؟

ریزش مو تا ۸۵ درصد مردان و ۴۰ درصد زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پیوند واحد فولیکولی (FUT) و سایر تکنیک‌های کاشت‌های مو، جراحی‌های کم تهاجمی برای کمک به پوشاندن نقاط طاسی ناشی از ریزش مو هستند.

کاشت مو حداقل به سال ۱۹۳۹ در ژاپن باز می گردد. در روزهای اولیه، نتایج معمولاً غیرطبیعی به نظر می‌رسید و ظاهری شبیه پلاگین می‌داد. در سال ۱۹۹۵ تا زمانی که جراحان برای اولین بار کاشت فولیکول‌های موی فردی را شروع کردند که کاشت مو نتایج ظاهری طبیعی داشت.

فرآیند پیوند موی طبیعی به دو مرحله اصلی برداشت و کاشت تقسیم می‌شود. برداشت یا برداشتن گرافت‌ها از پشت سر فقط به سه روش اصلیFUT، FIT (FUE) و ترکیبی انجام می‌شود.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که متأسفانه در ایران مدتی است کلینیک‌ها و افراد سود جو برای جذب مشتری از روش‌هایی به نام کاشت مو به روش SUT و کاشت مو به روش HRT نام می‌برند و این روش‌ها را جز یکی از بهترین روش‌‌های کاشت مو می‌دانند که در اصل این دو روش از نظر علمی مورد قبول نیست و حتی انجمن بین‌المللی متخصصین کاشت مو هم این روش‌ها را تائید نکرده است و فقط سه روشی که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره شده تکنیک‌های مورد استفاده و اصولی در کاشت مو و کاشت ابرو می‌باشند.

امروزه یکی از سوالات و نگرانی‌های اساسی اکثر افرادی که متقاضی پیوند مو هستند این می‌باشد که کدام روش کاشت برای من مناسب است؛ آیا پزشک بهترین روش کاشت مو را برای من انتخاب می‌کند؛ از این رو در این نوشته دکتر نوایی به‌طور کامل به شرح کاشت مو به روش FUT پرداخته است و تمام مواردی که مربوط به این روش می‌باشد، توضیح داده‌اند.

در حال حاضر سه روش از محبوب‌ترین تکنیک‌های کاشت مو عبارتند از:

  • استخراج واحد فولیکولی (FUE)
  • پیوند واحد فولیکولی (FUT)
  • کاشت مو به روش ترکیبی

در جراحی FUT، جراح نواری از پوست را از پشت یا کنار سر شما بریده و تک‌تک فولیکول‌های مو را استخراج می‌کند. سپس این فولیکول‌ها به قسمت‌های طاسی پوست سر شما وارد می‌شوند. این جراحی در پوشاندن خط موی عقب‌رفته ناشی از طاسی با الگوی مردانه بهترین کارایی را دارد.

انواع روش های کاشت مو

کاشت مو به روش FUT چگونه انجام می‌شود؟

در طی FUT، جراح نواری از پوست سر شما را، معمولاً از پشت سر شما می‌برد. اندازه دقیق نوار بستگی به تعداد فولیکول‌های مورد نیاز برای پوشاندن نقاط طاس دارد. عرض نوار معمولاً از ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متر (۰.۴ تا ۰.۶ اینچ) تجاوز نمی‌کند. هنگامی که تک‌تک فولیکول‌ها از نوار برداشته می‌شوند، دوباره در پوست سر شما قرار می‌گیرند.

جراحی‌های کاشت مو بین ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. جراحی FUT عموما سریع‌تر از جراحی FUE است. اکثر افراد در طول جراحی با بی‌حسی موضعی بیدار می‌مانند که پوست سر آن‌ها را بی‌حس می‌کند.

جراح خط موی شما را دوباره ترسیم می‌کند، ناحیه استخراج مو را مشخص می‌کند و برای پرونده پزشکی شما عکس می‌گیرد. ممکن است قبل از جراحی، این گزینه را داشته باشید که از یک مسکن استفاده کنید. بیحسی موضعی روی پوست سر شما اعمال می‌شود تا آن را بی‌حس کند.

موهای ناحیه اهدا کننده، جایی که موهای شما از آن برداشته می‌شود، تا حدود دو میلی‌متر کوتاه می‌شود.

جراح نوار پوست را با فولیکول‌های مو که به عنوان پیوند استفاده می‌شود، برش می‌دهد. در طول جراحی بیدار خواهید ماند.

یک تکنسین تک‌تک فولیکول‌های مو را از نوار جدا کرده و آن‌ها را برای پیوند آماده می‌کند.

جراح پوست سر شما را با بخیه می‌بندد.

سپس فولیکول‌های مو در قسمت‌های طاسی پوست سر شما با الگویی طبیعی وارد می‌شوند.

آنتی‌بیوتیک و بانداژ روی پوست سر شما اعمال می‌شود.

اکثر افراد نتایج جراحی را در ۶ تا ۹ ماه می‌بینند. برخی افراد باید یک سال صبر کنند تا نتیجه را ببینند.

معایب روش fut

کاشت مو به روش نواری چگونه است؟

متد  (Follicular unit transplantation) FUT یا همان روش نواری در پیوند مو، شامل برداشت یک باریکه پوستی به شکل نوار از پشت سر به عرض حدود ۲ سانتی‌متر توسط جراحی و سپس بخیه دو لبه پوست به یکدیگر می‌باشد. جراحی به‌صورت سرپایی می‌باشد و با بیحسی موضعی انجام گرفته و بیمار هوشیار می‌باشد ممکن است تعدادی از بیماران درجاتی از اضطراب را تجربه نمایند که به همین دلیل می‌توان از داروهای ضد اضطراب و آرام‌بخش کمک گرفت.

نوار برداشته شده سپس توسط تکنیسین‌ها با استفاده از تیغ‌های مخصوص جداسازی، مرتبا به قطعات کوچک‌تری تقسیم شده تا نهایتا به واحدهای فولیکولار (Follicular Unit) که به آن‌ها گرافت گفته می‌شود (و هریک شامل یک تا چهار تار مو همراه با پیاز موها، مقداری بافت پیوندی، غدد سباسه، عضله ارکتور پیلای، شبکه عروقی-عصبی هستند) تقسیم می‌گردند.

اما چرا تکنیک FUT که جراحی دارد و تهاجمی‌تر می‌باشد همچنان در بعضی از موارد به روش برداشت تک به تک یا FIT ترجیح داده می‌شود؟ که پاسخ این سوال در سه مورد اساسی خلاصه می‌شود:

  1. تعداد بیشتر تار موی قابل برداشت.
  2. آسیب کمتر به گرافت‌ها در حین برداشت.
  3. طول زمان کمتر عمل.

تفاوت کاشت مو FIT و FUT چیست؟

در این بخش می‌خواهیم این مورد را بررسی کنیم که چگونه روش FUT تعداد بیشتری تار مو نسبت به روش تار به تار یا FIT  فراهم می‌آورد؟ که در ادامه توضیح داده شده است.

بانک موی پشت سر به دو ناحیه ایمن یا safe و ناایمن یا high risk تقسیم‌بندی می‌شود، موهایی که از قسمت ایمن برداشت می‌شوند بعد از کاشت هرگز دچار ریزش نخواهند شد اما موهای ناحیه ناایمن ممکن است بعد از گذشت چند سال از کاشت مو دچار نازک شدن و ریزش شوند.

در روش نواری به دلیل برداشت نوار از چین پوستی پشت سر که در ناحیه ایمن قرار گرفته، خودبه‌خود موی برداشت شده نیز از ناحیه ایمن می‌باشد حال این که در روش تار به تار چنانچه پزشک بی‌تجربه یا بیمار بیش از حد جوان باشد به‌طوری که نواحی تحت تأثیر ریزش موی ارثی مشخص نشده باشد ممکن است برداشت مو از ناحیه ناایمن انجام شود که در آینده دچار ریزش خواهد گردید.

حال در نظر بگیرید هدف فقط برداشت مو از ناحیه ایمن باشد، اگر کل این ناحیه به‌صورت نوار برداشت شده تعداد تار موی بیشتری فراهم می‌آورد یا هنگامی که به‌صورت پراکنده و تک به تک و با ایجاد فاصله‌ای بین موها برداشت شوند؟ قطعا هنگامی که ناحیه به‌صورت یک نوار برداشت شود.

بانک مو در کاشت مو

برخی اوقات متخصصین کاشت مو بی‌تجربه به دلیل عدم توانایی یا ترس از انجام جراحیFUT، در بیمارانی که دارای ریزش موی وسیع و نیاز به تعداد تار موی بالا دارند، جهت برداشت تعداد بیشتر تار مو برای پوشش ناحیه وسیع ریزش مو، اصرار به استفاده از روش FIT دارند و دست به انجام خطایی با نام “برداشت بیش از حد” یا aggressive over harvesting می‌زنند که نتیجه آن نخ‌نما یا تنک شدن بیش از حد بانک پشت سر همراه با تخریب پوست آن ناحیه می‌باشد که نتیجه آن ایجاد نمای زشت و نازیبایی در پشت سر بیمار است، در این‌گونه بیماران با وسعت گسترده ریزش مو، بهتر می‌بود که به‌جای روش تار به تار از روش برداشت نوار یا روش ترکیبی استفاده می‌گردید.

آسیب کمتر به پیازهای مو در روش نواری به این دلیل است که در این روش تمام محتوای سطح مقطع پوست توسط تکنیسین قابل مشاهده و امکان آسیب به هر یک از اجزا گرافت‌ها (که وجود همگی آن‌ها برای رشد مو الزامی است) در حین پروسه جداسازی بسیار پایین است و در واقع کمترین آسیب ممکن به گرافت‌ها درحین برداشت نوار و قطعه‌قطعه کردن آن‌ها وارد می‌شود لذا گرافت‌های موی برداشت شده پس از کاشت با درصد بالای ۹۰% رشد می‌کنند، در کلینیک دکتر نوایی برای جلوگیری از آسیب‌های حین جداسازی گرافت‌ها به جای بزرگ‌نماهای معمول از میکروسکوپ با قدرت بزرگنمایی بالا استفاده می‌شود.

برخی اوقات متخصصین کاشت مو بی‌تجربه به دلیل عدم توانایی یا ترس از انجام جراحیFUT، در بیمارانی که دارای ریزش موی وسیع و نیاز به تعداد تار موی بالا دارند، جهت برداشت تعداد بیشتر تار مو برای پوشش ناحیه وسیع ریزش مو، اصرار به استفاده از روش FIT دارند و دست به انجام خطایی با نام “برداشت بیش از حد” یا aggressive over harvesting می‌زنند که نتیجه آن نخ‌نما یا تُنک شدن بیش از حد بانک پشت سر همراه با تخریب پوست آن ناحیه می‌باشد که نتیجه آن ایجاد نمای زشت و نازیبایی در پشت سر بیمار است، در این‌گونه بیماران با وسعت گسترده ریزش مو، بهتر می‌بود که به‌جای روش تار به تار از روش برداشت نوار یا روش ترکیبی استفاده می‌گردید.

آسیب کمتر به پیازهای مو در روش نواری به این دلیل است که در این روش تمام محتوای سطح مقطع پوست توسط تکنیسین قابل مشاهده و امکان آسیب به هر یک از اجزا گرافت‌ها (که وجود همگی آن‌ها برای رشد مو الزامی است) در حین پروسه جداسازی بسیار پایین است و در واقع کمترین آسیب ممکن به گرافت‌ها درحین برداشت نوار و قطعه‌قطعه کردن آن‌ها وارد می‌شود لذا گرافت‌های موی برداشت شده پس از کاشت با درصد بالای ۹۰% رشد می‌کنند، در کلینیک دکتر نوایی برای جلوگیری از آسیب‌های حین جداسازی گرافت‌ها به جای بزرگ‌نماهای معمول از میکروسکوپ با قدرت بزرگنمایی بالا استفاده می‌شود.

 

کاشت مو به روش FIT

FUTکاشت مو به روش

بدون نیاز به برش و بخیه

نیاز به برش و بخیه دارد
دارای نتایج پیوند مو با تراکم پایین

دارای نتایج کاشت مو با تراکم بالا

تحت بیحسی انجام می‌شود

بدون نیاز به بیهوشی

کوتاه بودن طول زمان عمل نتیجه این مورد است که به‌محض برداشت نوار در یک پروسه همزمان جداسازی گرافت‌ها و کاشت گرافت‌ها همزمان انجام می‌شود اما در روش تار به تار اول موها از پشت سر برداشت و در مرحله بعد در ناحیه مورد نظر کاشت می‌شوند و در واقع به یک بازه زمانی دو برابر برای انجام پروسه نیاز می‌باشد چرا که برداشت و کاشت نمی‌توانند همزمان انجام شوند.

طول زمان کمتر عمل به‌جز این که به‌راحتی و آسایش بیمار در طول عمل کمک می‌نماید، مزیت بسیار بزرگ‌تری دارد و آن این است که هرچه طول زمان بیرون ماندن گرافت‌ها از خون‌رسانی پشت سر تا رسیدن به خون‌رسانی ناحیه کاشت مو کوتاه‌تر باشد امکان زنده ماندن گرافت بیشتر است و این یکی از برتری‌های عمده کاشت مو به روش برداشت نوار می‌باشد.

FUT و FUE هر دو شامل پیوند فولیکول‌های موی فردی هستند. در طی جراحی FUT، جراح نواری از پوست را از پشت یا کنار سر شما بریده و سپس فولیکول‌های مو را استخراج می‌کند. در جراحی FUE، جراح شما به جای برداشتن نواری از پوست سر، تک‌تک فولیکول‌های مو را مستقیماً از پوست سر شما برمی‌دارد.

FUE در حال حاضر رایج‌ترین عمل جراحی منبع مورد اعتماد است. برخی از مزایای FUE عبارتند از:

  • زمان بهبودی سریع‌تر
  • درد کمتر بعد از جراحی
  • اسکار قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کند
  • می‌توان از موهای سایر قسمت‌های بدن استفاده کرد
  • حتی اگر تراکم مو ضعیفی دارید قابل استفاده است

برخی از مزایای کاشت موFUT عبارتند از:

  • اگر به تعداد زیادی فولیکول مو نیاز دارید، ممکن است گزینه بهتری باشد
  • زمان عملیات کوتاه‌تر
  • هزینه مقرون به صرفه

کاشت مو به روش نواری

آیا جای خط بخیه کاشت مو از بین می‌رود؟

نهایتا سوال بسیاری از مراجعین این است که جای برداشت نوار پشت سر مشخص است یا خیر؟دکتر پارسا نوایی متخصص کاشت مو در اصفهان در پاسخ به این سوال گفت: در گذشته به دلیل ناکارآمد بودن تکنیک‌های جراحی جای برداشت نوار مشخص می‌شد اما امروزه در کلینیک‌هایی که مانند کلینیک دکتر نوایی برداشت نوار توسط خود پزشک و با استفاده از تکنیک‌های جراحی پلاستیک و با متدهای بدون اسکار یا scarless برداشت می‌شود تقریبا هیچ چیز پشت سر مشخص نخواهد بود.

البته بدیهی است که در صورت ماشین کردن موها جای برداشت نوار مشخص خواهد بود و همان‌طور که در شکل شماره «۴» مشاهده می‌کنید جای برداشت تار به تار موها در روش FIT هم با ماشین کردن موها مشخص می‌شود، اما مساله این است که در حالت ماشین نشده جای برداشت‌ها مشخص نباشد که با استفاده از تکنیک‌های فوق‌الذکر در روش نواری هیچ اثری از جای بخیه به جا نخواهد ماند.

کاشت مو fit بهتر است یا fut

هزینه کاشت مو FUT

هزینه کاشت مو FUT در کلینیک‌ها پیوند مو در شهرهای مختلف متفاوت است و براساس عوامل مختلفی قیمت آن تعیین می‌شود، برخی از عواملی که می‌توانند در قیمت کاشت مو FUT تأثیرگذار باشند، عبارتند از:

تعداد موهای کاشته شده: بیشتر کلینیک‌ها بر اساس تعداد فولیکول‌های موی کاشته شده هزینه دریافت می‌کنند اما برخی از کلینیک‌ها قیمت ثابتی را ارائه می‌دهند.

میزان تخصص و تبحر جراح: قیمت جراحی بین کلینیک‌ها و تجربه جراح متفاوت است.

محل کاشت مو: کلینیک‌ها در برخی شهرها ممکن است هزینه بیشتری برای جراحی FUT دریافت نمایند.

هزینه‌های سفر: اگر مجبور هستید برای جراحی خود سفر کنید، باید هزینه‌های سفر را نیز در نظر بگیرید.

بعید است که بیمه شما FUT را پوشش دهد زیرا معمولاً یک جراحی زیبایی در نظر گرفته می‌شود. اگر موهای خود را بر اثر سوختگی یا ضربه از دست داده باشید، ممکن است در برخی موارد پوشش داده شود.

برخی از کلینیک‌ها برنامه‌های پرداختی را برای پرداخت هزینه‌های جراحی در چندین قسط ارائه می‌دهند