کاشت مو به روش FIT یا FUE

امروزه یکی از سوالات رایجی که مراجعه‌کنندگان از کارکنان و پزشکان در کلینیک‌های کاشت مو ‌می‌پرسند این می‌باشد که در کلینیک شما از چه روش پیوند مو استفاده می‌شود، بهترین روش کاشت مو و ارزان‌ترین تکنیک برای من چه می‌باشد. به‌طور کلی روش‌های استاندارد و مورد تایید انجمن بین‌المللی کاشت مو سه روش می‌باشد که دکتر نوایی در این مقاله به‌طور اختصاصی روش کاشت مو FIT یا تار به تار را توضیح داده است و مزایا و معایب این روش را نسبت به روش‌های دیگر کاشت مو بیان کرده و در نهایت توضیح داده شده است که این روش برای چه کسانی مناسب است.

کاشت مو تار به تار چگونه است؟

دکتر پارسا نوایی متخصص کاشت مو گفت: تکنیک FIT یا FUE پیوند مو، شامل برداشت گرافت‌های مو به‌صورت تک‌تک از پشت سر توسط ابزار مخصوصی شبیه به پانچ می‌باشد. در این شیوه فقط لایه درم اطراف فولیکول مو به قطر ۱میلی‌متر و عمق ۳میلی‌متر برش زده شده و کل واحد فولیکولار یا گرافت به اضافه تمام ضمائم آن به صورت کامل با بیرون کشیدن ساقه مو از روی پوست خارج می‌شود.

 

مراحل کاشت مو به روش fit یا تار به تار

تصویر ۱: مراحل کاشت مو به روش FIT یا FUE


مزایای کاشت مو به روشFIT

به‌طور کلی روش اگر بخواهیم روش پیوند مو تار به تار را نسبت به روش کاشت مو FUT مقایسه کنیم این روش دارای سه مزیت عمده نسبت به روش کاشت مو نواری می‌باشد که مزایای آن عبارتند از:
  – پذیرش روش FIT برای بیمار راحت‌تر می‌باشد: ترس بیماران از روش برداشت نوار موردی است که هیچ وقت پایان نخواهد یافت، مادامی که جراحی و برش پوست وجود دارد این ترس نیز وجود دارد، برای همین است که در کل نگرش پزشکی همیشه رو به روش‌های کمتر تهاجمی بوده تا پذیرش بیماران برای درمان راحت‌تر شود.
  – بهبود جای زخم برداشت سریع‌تر است: واضح است که بهبود زخم‌های دایره‌ای پانچ به دلیل ایجاد بافت کلاژن جدید از همه اطراف زخم بسیار سریع‌تر از برداشت نواری که باید از دو طرف زخم به سوی یکدیگر بافت کلاژنی ایجاد کنند بهبود خواهد یافت.

زخم بعد از کاشت مو به روش fit

تصویر ۲: زخم‌های بعد از کاشت مو FUE یا FIT


   – درد کمتر پس از انجام عمل:
در روش تار به تار برای برداشت گرافت مو، عمق نفوذ کمتر و مجموع آسیب پایین‌تر(Total Damage)  باعث می‌شود که درد شب اول پس از عمل کمتر باشد البته به شرط آن که بیمار با مصرف سیگار و قلیان مقاومت بدن به داروهای ضد درد را بالا نبرده باشد.
    نکته‌ای که اینجا باید اشاره کرد این است که درد حین عمل در هر دو روش یکسان است، چرا که درد حین عمل تنها مربوط می‌شود به درد تزریق ماده بی‌حسی که به دلیل اسیدی بودن این ماده مقداری سوزش جزئی حین تزریق، حس خواهد شد که پس از ایجاد بی‌حسی عملا هیچ‌گونه درد دیگری تجربه نخواهد شد.

    البته این به شرطی است که عمل نهایتا طی یک تا دو روز انجام شود چرا که در عمل‌هایی که چند روز طول بکشد به دلیل ایجاد التهاب عملا داروهای بی‌حسی تاثیر چندانی نخواهند داشت و در واقع بیمار حتی حین عمل هم درد را تجربه خواهد کرد.

  متاسفانه دیده شده است که در برخی از کلینیک‌ها به دلیل منفعت طلبی از تعداد پرسنل کمتر از استاندارد (پرسنل استانداردشامل: ۱ نفر پزشک و حداقل ۳ نفر تکنیسین) جهت انجام عمل بهره می‌برند و بعضا برای چنین عملی تنها از یک نفر تکنیسین استفاده می‌کنند، بدیهی است عملی که در کلینیک‌های استاندارد و معتبر بین ۱ تا ۲ روز زمان می‌برند، در چنین مراکز کاشت موی بازار سیاه و غیراستانداردی بین ۳ تا ۴ روز زمان خواهند گرفت و درد بیمار در روزهای آخر به دلیل ایجاد التهاب و عدم پاسخ‌دهی بدن به داروهای بی‌حسی افزایش خواهد یافت. بیشتر مراکز کاشت مو در اصفهان از جمله کلینیک تخصصی کاشت مو و ابرو دکتر نوایی که توسط دکتر نوایی عمل کاشت مو با تکنیک‌های مختلف انجام می‌شود از ۳ نفر تکنسین‌ ماهر هنگام   کاشت مو تار به تار استفاده می‌شود تا فرآیتد کاشت مو، طی یک روز به اتمام برسد.

    – روش FIT روش بسیار ارزانی برای کاشت مو می‌باشد: این روزها همه به دنبال کمترین هزینه کاشت مو هستند که روش FIT به دلیل استفاده از مواد مصرفی کمتر و نیز تعداد پرسنل کمتر نسبت به روشFUT، روش ارزان‌تری به حساب می‌آید که با توجه به اوضاع و احوال فعلی و به دلیل مشکلات اقتصادی و استقبال بیشتر به راه‌حل‌های ارزان‌تر، با تمایل بیشتری از سمت مردم مواجه شده است.

معایب روش کاشت موی FIT

درست است که روش کاشت مو FUE یا تار به تار به دلیل هزینه کمتر و درد کمتر در مقایسه با دیگر تکنیک‌های کاشت مو، بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفته است و ااکثر افراد از پزشک می‌خواهند که این روش را برای آن‌ها استفاده کند اما باید بدانید که این روش برای همه مناسب نیست و در همه کاربردی نمی‌باشد و در برخی مواقع واقعا به نفع بیمار نمی‌باشد که از تکنیک FUE برای آن استفاده شود. از جمله معایب کاشت مو تار به تار عبارتند از:

    – ظرفیت بسیار کم جابجایی مو: باید دقت داشت که شیوه پیوند مو تار به تار به هیچ عنوان مناسب افراد با ریزش موی گسترده نمی‌باشد و تنها مناسب افرادی است که فقط یک ناحیه از سه ناحیه جلو، رو یا پشت سر ریزش دارد، چنانچه پزشک، ناشی و بی‌تجربه بوده و یا به دلیل منفعت‌طلبی بخواهد وسعت ریزش های بیشتر از یک ناحیه را فقط با استفاده از روش تار به تار پوشش دهد دو عارضه ممکن است به وجود آید که عبارتند از:

    ۱- یا مجبور است از ناحیه غیر ایمن مو برداشت کند که موهای کاشت شده پس از گذشت چندسال از کاشت مو مجدد نازک شده و می ریزند.

   ۲- از ناحیه ایمن بیش از حد مجاز مو برداشت کند یا over harvesting انجام دهد که نتیجه آن کم پشتی موهای پس سر و تخریب پوست این ناحیه است.

   – طول زمان بسیار بیشتر: به دلیل این که در روش تار به تار، همانطور که از نامش هم بر می آید، موها تک به تک از بانک موی پس سر برداشت و سپس مجددا تک به تک در ناحیه جلوی سر کاشت می شوند زمان عمل نسبت به روش برداشت      نوار (که کل موها در چند دقیقه بصورت نوار از پشت سر برداشت شده و سپس همزمان با شروع کاشت موها در ناحیه طاس، نوار مزبور توسط تکنیسین ها به گرافت های سازنده تقسیم می شود) دو برابر خواهد بود؛ که این امر بجز ایجاد سختی     برای بیمار یک مشکل دیگر نیز دارد و آن زمان بیشتر جدا شدن موها از سیستم خون‌رسانی بدن می باشد که در صورت عدم سیاست درست کاری در نگهداری موها در محیط بیرون از خون‌رسانی بدن ممکن است منجربه رشد کمتر موها گردد.

 

برداشت گرافت مو در کاشت مو به روش fit

تصویر ۳: برداشت گرافت به وسیله پانچ


  – خط موی کاشت شده با روش برداشت نوار یا FUT نسبت به خط موی ایجاد شده با روش FIT طبیعی تر است: به دلیل ظریفتر بودن گرافت های FUT نسبت به گرافت‌های FIT می توان در ناحیه جلوی خط مو از گرافت‌های ظریفتر استفاده نمود که موجب ایجاد ظاهر طبیعی تر و حتی پر تراکم تر نسبت به استفاده از گرافت های ضخیم‌تر FIT خواهد شد، همچنین اسلیت‌ها یا سوراخ‌های کاشت ظریف‌‌ترباعث می‌شوند کمترین اسکار از جای کاشت باقی مانده و حالت فرورفتگی (پوست پرتقالی) یا حالت برجستگی (پوست مرغی) کمتری در ناحیه کاشت مو مشاهده شود. البته امروزه پزشکان با استفاده از پانچ‌های ظریف‌تر از قبل در صدد رفع این نقیصه برآمده‌اند که تا حدودی نیز موفق بوده‌اند.

 

طراحی خط کاشت مو به روش fit

تصویر ۴: طراحی خط کاشت مو


     – روش FIT به هیچ عنوان برای کاشت ابرو و کاشت ریش مناسب نمی‌باشد: به دو دلیل روش تار به تار مناسب کاشت ابرو و کاشت ریش و سیبیل نمی‌باشد دلایل آن عبارت‌اند:

      ۱-  به دلیل دستکاری زیاد گرافت قبل از کاشت برای ظریف شدن آن و آماده شدن برای کاشت در سوراخ‌های بسیار ظریف ناحیه ابرو یا صورت، در این روش امکان آسیب و عدم رشد موها بعد از کاشت زیاد است.

      ۲- به دلیل این که موها در این روش باید با نمره صفر زده شود و پیاز مو تقریبا تمام ساقه خود را از دست می‌دهد و وجود ساقه مو برای جهت‌دهی موها در مسیر مناسب برای کاشت ابرو و کاشت موی صورت حیاتی می‌باشد، عموما نتیجه کاشت ابرو با این روش منجر به نتایج نامطلوب و حالت سیخ سیخ موها خواهد شد.
در مجموع روش کاشت موی FIT یا روش FUE، اگر در جای خود و در بیمار مناسب به کار گرفته شود روش بسیار مناسبی برای کاشت مو در بیماران با نواحی ریزش کم می باشد.