مراقبت ‌های بعد از کاشت ابرو


در فرآیند کاشت ابرو، موهای ناحیه‌ای از پشت سر که به آن بانک مو گفته می‌شود به ناحیه ابرو منتقل می‌شود. با توجه به این که جراحی کاشت ابرو یک عمل زیبایی به حساب می‌آید و در ظاهر افراد فوق‌العاده تاثیر گذار است، بعد از عمل پیوند ابرو همواره نگرانی‌ها و ابهاماتی در ذهن فرد در مورد نحوه مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو وجود دارد. در ادامه مواردی از جمله؛ نحوه شستشو ابرو، رعایت رژیم غذایی بعد از عمل، مصرف داروهای مورد نیاز کاشت ابرو و نحوه ورزش و فعالیت بدنی پس از پیوند ابرو را به‌طور کامل توضیح داده‌ایم اجرای تمامی این موارد برای حصول یک نتیجه ایده‌آل لازم است.

توصیه‌های بعد از کاشت ابرو طبیعی

در مقالاتی به‌طور جداگانه به دو نگرانی عمده مراجعین کاشت ابروی طبیعی از جمله مراحل کاشت ابرو و توصیه‌های قبل از کاشت ابرو پرداختیم، در این بخش قصد داریم به مواردی که نیاز است بعد از عمل رعایت شود بپردازیم. توصیه‌های مهمی که بعد از کاشت ابرو باید رعایت شوند، عبارتند از:

  • در ۱۲ ساعت اول پس از عمل کاشت ابرو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری و دقت کامل دارند پرهیز نمایید.
  • درد در نواحی عمل با درجات مختلف از حدود یک تا سه ساعت پس از پایان عمل شروع می‌شود در اکثر موارد درد مذکور به راحتی با داروهای مسکن تجویزشده توسط گروه کاشت ابرو، کنترل می‌گردد. همچنین به‌منظور کاهش درد می‌توانید در شب اول پس از عمل از کیسه یخ (ICE PACK) در ناحیه درد استفاده نمود.
  • پس از عمل، احساس بی‌حسی و کرختی معمولاً در نواحی پشت سر وجود دارد. این حالت موقتی است و سپس به احساس خارش، سوزن سوزن و تیرکشیده تبدیل و معمولاً از چند هفته تا حداکثر ۶ ماه پس از عمل به‌تدریج کمتر و نهایتا از بین می‌رود.
  • بانداژ سر بعدازظهر روز پس از عمل توسط خود فرد باز می‌شود. در طول شب بانداژ را باز نکنید.

مراقبت های بعد از کاشت ابرو

شستشوی ابرو بعد از عمل کاشت ابرو چگونه است؟

 

روز بعد از عمل و پس از باز کردن پانسمان باید شستشوی ابرو به شرح زیر شروع شود ، شایان ذکر است حمام رفتن یا شستشوی مابقی مناطق بدن حتی ناحیه برداشت موی پشت سر هیچ روش خاص یا ممنوعیتی ندارد و تنها ابرو باید طبق دستورات زیر شستشو شود چراکه تا یک هفته ابروها نباید بصورت مستقیم زیر آب دوش یا فشار بالای آب شستشو شوند ، همچنین پس از باز کردن پانسمان نیازی به پانسمان مجدد وجود ندارد:

نحوه شستشوی ناحیه کاشت ابروها به یکی از دو صورت زیر می باشد:

۱- با استفاده از مقداری آب ‌لوله‌کشی و شامپوی بچه، آب کف درست کنید و با یک آبپاش ساده روی ابرو اسپری نمایید به طوری که آب کف منطقه کاشته شده را بپوشاند، پس از ۲ تا ۳ دقیقه مکث به همان صورت بالا با آب لوله‌کشی تمیز روی ناحیه اسپری نمایید تا آب کف شسته شود. این کار را ۳ بار پشت سر هم تکرار نمایید. در طول هفته اول پس از عمل باید در طول روز، سه مرتبه شستشوی فوق را تکرار کنید (مجموعا ۹ بار در روز).

۲- بعد از یک هفته آب کف را ریخته و به‌صورت مستقیم زیر دوش بروید و روی ناحیه کاشت به آرامی دست بکشید.

۳- روز هشتم زیر دوش آب رفته و پس از ۲ دقیقه ابرو را با شامپوی بچه خالص با نوک انگشتان به‌صورت بسیار آرام ماساژ دهید توجه نمایید که پس از شروع شستشو ممکن است تعدادی از دلمه و لخته‌ها ریزش پیدا کنند (ماساژ حالت آرام و آهسته داشته باشد و خیلی محکم نباشد) همچنین همراه دلمه‌ها تعدادی از موهای ابرو نیز ریزش پیدا می‌کند که کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

۴- دقت نمایید تا یک هفته بعد از عمل، ابرو به‌طور مستقیم زیر جریان آب دوش قرار نگیرد و موقع دوش گرفتن سر را پایین گرفته و زیر دوش بروید چراکه بقیه سر و بدن و حتی ناحیه برداشت پشت سر مشکلی از این بابت ندارد، به هیچ عنوان در این مدت روی قسمت کاشته شده دست، حوله و سشوار کشیده نشود. در این مدت از وارد آوردن هر گونه فشار نظیر فشارهای حاصل از دست کشیدن، استفاده از حوله، دوش آب و غیره بر روی گرافت‌های کاشته شده خودداری کنید اما بعد از یک هفته هیچ‌کدام از این موارد مشکلی ندارد.

۵- پس از عمل دلمه‌های کوچکی روی نوک موهای پیوند شده ممکن است تشکیل شود. این دلمه‌ها همزمان با دست کشیدن روی ابرو می‌افتند و حاوی مقادیری از ساقه موهای کاشته شده با انتهای عصایی سفید یا ساقه موی عادی خواهند بود این وضعیت کاملا طبیعی می‌باشد. دقت کنید شدت شستشو باید به صورتی باشد که بعد از دو هفته دیگر هیچ دلمه‌ای روی ابروها باقی نمانده باشد.

۶- شستشوی ابرو با شامپو بچه شروع و به مدت یک هفته به‌صورت بالا با شامپو بچه ادامه می‌یابد، از روز هشتم تا پایان یک ماه اول به‌صورت یک در میان با شامپو بچه و یک شامپوی معمولی هر روز ابرو را یک مرتبه شستشو دهید. پس از پایان ماه اول می‌توانید مطابق گذشته با هر نوع شامپو و هر تعداد استحمام هفتگی رفتار نمایید.

در مقاله شستشو بعد از کاشت ابرو به‌طور کامل تمام نکات و جزئیات ریز مراحل شستشو ابرو و ناحیه برداشت مو توضیح داده شده‌اند در صورت وجود ابهاماتی در جزئیات به این مقاله مراجعه نمایید.

 

شستشو بعد از کاشت ابرو

روش‌های جلوگیری از تورم پس از عمل کاشت ابرو

 

پس از اتمام عمل نواحی، ابرو و پلک به درجات مختلف دچار تورم  و کبودی می‌شود. این ورم معمولاً پس از ۲ تا ۳ روز به اطراف چشم‌ها می‌رسد و سپس ظرف چند روز به‌تدریج کاهش یافته و رفع می‌شود این یک روند طبیعی و فاقد درد و هرگونه عوارض است و نباید نگران شد.

در سه روز پس از عمل روزانه سه تا چهار مرتبه هر بار ۵ دقیقه در نواحی پلک و روی چشم از کیسه یخ (ICE PACK) استفاده نمایید (مراقب باشید کیسه یخ به ابروها کشیده نشود)، انجام این کار به کاهش این تورم کمک می‌نماید. پس از سه روز اول در صورت باقی ماندن تورم یا کبودی جهت کاهش آن از کیسه آب گرم روی پلک‌ها استفاده نمایید.

 

استفاده از کیسه یخ برای جلوگیری از ورم بعد از کاشت ابرو

پرهیز غذایی و دارویی بعد از پیوند ابرو طبیعی

شب اول پس از عمل حتی‌الامکان از سوپ، غذاهای سبک و مایعات تغذیه نموده و از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری نمایید، روز پس از عمل می‌توانید از هرگونه غذای دلخواه خود به غیر از ماهی و میگو و سیر و پیاز خام استفاده نمایید. از پس‌فردای روز عمل به بعد هیچ‌گونه پرهیز غذایی وجود ندارد.

ممکن است در دو هفته اول پس از عمل در ناحیه پیوند شده خشکی و خارش ایجاد شود. در این صورت می‌توان از قرص هیدروکسی زین، سیتریزین یا آنتی‌هیستامین و نیز کمپرس سرد و در صورت پوسته زدن از روغن بادام یا نارگیل در ناحیه خشکی استفاده نمود.

از مصرف الکل، آسپرین و داروهای NSAIDS نظیر ایبوپروفن به مدت ۳ روز پس از عمل خودداری کنید.

مصرف سیگار، قلیان و دخانیات حتی در معرض دود دخانیات قرار گرفتن تا ۳ ماه پس از عمل ممنوع می‌باشد.

استفاده از ماینوکسیدیل و محلول‌های مشابه بهتر است از حدود یک هفته قبل از عمل قطع گردد. استفاده از این محلول‌ها مجددا از حدود یک ماه پس از عمل با تجویز و نظر پزشک آغاز می‌گردد.

دلمه‌ های بعد از کاشت ابرو

نحوه ورزش و فعالیت بدنی بعد کاشت ابرو چگونه است؟

در ۲۴ ساعت اول پس از عمل حتی‌المقدور استراحت نموده و فعالیت‌های خود را شدیدا کاهش دهید. در ۱۰ روز اول پس از عمل فعالیت بدنی فقط در حد رانندگی، پیاده‌روی و بالا رفتن از پله مجاز می‌باشد.

می‌توانید از روز دهم به ورزش‌های سبک نظیر پیاده‌روی سریع و نرمش مبادرت ورزید. از انجام ورزش‌های سنگین که منجر به حبس نفس یا نفس‌نفس زدن می‌شود مانند وزنه‌برداری، کوهنوردی، فوتبال و نیز استخر و سونا و شیرجه زدن در آب و سر زدن به توپ تا یک ماه خودداری نمایید. پس از یک ماه تمام فعالیت‌های بدنی آزاد هست.

از نکات بسیار مهم که بایستی به آن دقت نمایید مراقبت از نواحی پیوند شده در ماه اول پس از عمل به‌منظور جلوگیری از وارد آمدن هرگونه فشار و ضربه به این نواحی می‌باشد به هنگام سوار و پیاده شده اتومبیل و بغل کردن کودکان فوق‌العاده دقت نمایید.

داروهای کاشت ابرو

پس از جراحی کاشت ابرو چند نوع دارو برای شما تجویز می‌شود که تعدادی مربوط به خود عمل می‌باشند که مصرف آن‌ها اجباری می‌باشد و تعدادی برای تقویت ابروهای کاشته شده می‌باشند که مصرف آن‌ها اختیاری می‌باشد.

داروهای مخصوص کاشت ابرو

  • یک آنتی‌بیوتیک خوراکی (سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت یا سفیکسیم ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت )
  • مسکن جهت استفاده در صورت وجود درد (استامینوفن کدئین یا در صورت درد شدید شیاف دیکلوفناک).
  • یک آنتی‌هیستامین مانند هیدروکسی زین جهت جلوگیری از خارش محل کاشت (هیدروکسی زین) برای ۱۰-۷ روز شبی یک عدد تجویز می‌شود.
  • پماد آ+د برای استعمال روی بخیه‌ها روزانه یکبار.

شایان ذکر است داروهای فوق ممکن است بنا به مورد تا حدودی تغییر یابند. در مقاله داروهای کاشت ابرو به‌صورت کامل با جزئیات به این داروها، نحوه استفاده و مزایا و عوارض هر یک اشاره شده است.

 

داروهای مکمل در کاشت ابرو

در مورد کاشت ابرو جهت تقویت موهای کاشت شده و رویت سریع‌تر نتیجه نهایی کاشت ابرو می‌توان یک ماه بعد از کاشت ابرو، مزوتراپی ابرو انجام داد یا از ماینوکسیدیل و برخی سرم‌های تقویتی استاندارد موجود در بازار مانند سریتا، اورلین و غیره استفاده نمود که در مقاله تقویت ابروها بعد از کاشت ابرو به آن‌ها اشاره شده است اما قوی‌ترین راه ممکن تقویت ابروها بعد از کاشت انجام مزوتراپی می‌باشد. برای ترمیم سریع‌تر زخم‌ها و کاهش التهاب هم می‌توان از مولتی‌ویتامین یا قرص آناهیل استفاده نمود.

ویزیت و مراجعه بعدی پس از عمل کاشت ابرو

بهتر است فرد در دو بازه زمانی بعد از کاشت ابرو جهت ویزیت مجدد به پزشک کاشت ابرو مراجعه نماید:

  • در کاشت ابرو فرد باید دو هفته بعد از عمل (۱۴-۱۰ روز بعد از عمل) به‌منظور کشیدن بخیه‌های پشت سر اقدام نماید که بهتر است برای این کار و همچنین جهت ویزیت مجدد به همین کلینیک مراجعه نمایید.
  • همچنین جهت ارزیابی نتیجه نهایی و تصمیم راجع به نیاز به جلسه ترمیمی بعد از گذشت یک سال از عمل به کلینیک مراجعه نمایید

عوارض کاشت ابرو چیست؟

همان‌طور که در مقاله عوارض کاشت ابرو اشاره کردیم احتمال ایجاد عارضه در این عمل بسیار کم می‌باشد، بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده اگر کاشت ابرو توسط گروه با تجربه و آشنا به جزئیات کار و با رعایت شرایط استریل و تجهیزات استاندارد انجام شود، عارضه ماندگار خاصی در پی نخواهد داشت ولی پس از کاشت ابرو تعدادی عوارض موقت وجود دارد که در ادامه به ترتیب شیوع به آن‌ها اشاره می‌گردد:

  • تورم خفیف یا شدید در ناحیه ابروها و اطراف چشم‌ها که در عرض دو تا سه روز به اوج رسیده و پس از آن از بین می‌رود برای کاهش تورم می‌توان در سه شب اول از کمپرس سرد اطراف چشم (نه روی ابرو) و در سه شب بعدی از کمپرس گرم روی پلک‌ها استفاده نمود.
  • بی‌حسی، گزگز و یا تیر کشیدن خفیف در منطقه برداشت و کاشت که زودگذر بوده اما گاهی تا چند هفته پس از عمل طول می‌کشد.
  • خارش، شایع است. در ناحیه برداشت مو، خاراندن مشکلی ندارد ولی در ناحیه کاشت ابرو قبل از یک هفته ممکن است با آسیب گرافت‌های کاشت شده همراه باشد و ممنوع است. شستشوی مرتب و مرطوب کردن محل کاشت با سرم شستشوی خنک و مصرف داروهای ضد خارش همانند آنتی‌هیستامین مفید است، بعد از یک هفته هیچ محدودیتی برای خاراندن ناحیه کاشت ابرو وجود ندارد.
  • ایجاد کراست یا دلمه در محل کاشت ابرو که در چند روز اول ایجاد گردیده و به دلیل لخته خون و سرم اطراف گرافت‌ها رخ می‌دهد. اگرچه عارضه‌ای در پی ندارد اما برای برخی از بیماران از لحاظ زیبایی حائز اهمیت است، تمیز کردن و شستشوی مرتب منطقه کاشت ابرو برای پیشگیری از بروز کراست بسیار اثر بخش می‌باشد و بعد از یک هفته هم باید با ماساژ مرتب ناحیه این دلمه‌ها را پاک نمود که در حین ماساژ ممکن است ساقه‌های مو به‌صورت عصایی یا معمولی همراه دلمه‌ها دچار ریزش شوند که امری عادی و طبیعی است .
  • درد در منطقه دهنده یا گیرنده مو که خفیف و زودگذر بوده و با مصرف داروهای مسکن خوراکی مانند استامینوفن کدئین برطرف می‌شود.
  • فولیکولیت یا جوش پوستی که از چند هفته تا چند ماه پس از عمل ممکن است رخ دهد که اهمیت خاصی ندارد اما منظره نازیبایی دارد و به دلیل تحریک ساقه مو داخل پوست رخ می‌دهد. برای پیشگیری شستشوی مرتب، استفاده از کمپرس گرم، آنتی‌بیوتیک موضعی و در صورت عدم پاسخ‌دهی، آنتی‌بیوتیک خوراکی و تخلیه جوش لازم است. جهت دریافت اطلاعات کامل از علل این عارضه و نحوه درمان آن می‌توانید به صفحه جوش بعد از کاشت مو و کاشت ابرو مراجعه کنید.
  • جابجایی و بیرون آمدن گرافت‌ها که به دلیل خاراندن، ضربه، استفاده از حوله و مالش شدید حین شستشو رخ می‌دهد.
  • به ندرت ممکن است خونریزی خفیف از ناحیه پشت سر اتفاق بیفتد. بهتر است در شب اول پس از عمل بالشت خود را به‌منظور جلوگیری از آلودگی احتمالی روکش کنید. در صورت بروز خونریزی از کمپرس یخ روی ناحیه مربوطه استفاده نمایید. در اکثر موارد خونریزی بسیار ناچیز بوده و پس از چند دقیقه خود به خود بند می‌آید.
  • عمل کاشت ابرو طبیعی جز کم عارضه‌ترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود، جهت اطلاع از عوارض احتمالی آن می‌توانید به مقاله عوارض کاشت ابرو طبیعی مراجعه کنید.

نکات متفرقه مربوط به کاشت ابرو

پس از دو هفته از عمل پیوند ابرو، بخیه‌ها کشیده می‌شوند.

بعد از ده روز از زمان عمل می‌توانید با یک قیچی تیز ابروها را مرتب نمایید و در صورت لزوم از مداد ابرو استفاده کنید.

رنگ کردن و برداشتن ابروها پس از یک ماه مجاز می‌باشد. در این ارتباط به مقاله اصلاح ابرو بعد از کاشت ابرو مراجعه نمایید.

به مدت ۴ هفته پس از عمل بیش از دو ساعت زیر تابش نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و در صورت لزوم با گذاردن کلاه در مقابل نور آفتاب از ابروهای خود در مقابل نور مستقیم آفتاب محافظت کنید.

گاهی ممکن است خونریزی از نواحی پشت سر اتفاق بیفتد. بهتر است در ۲ تا ۳ روز اول پس از عمل بالش خود را به‌منظور جلوگیری از آلودگی احتمالی روکش کنید. همچنین از کمپرس یخ روی ناحیه مربوطه استفاده نمایید. در اکثر موارد خونریزی بسیار ناچیز بوده و پس از چند دقیقه خودبه‌خود بند می‌آید.

زمان‌بندی ظهور نتایج عمل کاشت ابرو

نتیجه نهایی کاشت ابرو کاملا بستگی به پیروی فرد از دستورات داده شده در دوران بعد از کاشت دارد.

دلمه‌های بعد از کاشت ابرو که در محل کاشت ایجاد می‌شوند، نباید تا یک هفته دستکاری شوند اما پس از آن همزمان با دست کشیدن روی دلمه‌ها و ریزش دلمه‌ها همراه آن‌ها تعدادی از ساقه‌های مو (با حالتی به شکل عصایی یا عادی) نیز ریزش پیدا می‌کنند اما تعداد از ابروهای کاشته شده باقی‌مانده و به مدت دو تا سه هفته رشد می‌کنند که مؤید گرفتن پیوندها است سپس درصد زیادی از آن‌ها از هفته سوم یا چهارم شروع به ریزش می‌کنند اما ریشه موها زنده می‌باشد و موهای جدید از ماه چهارم یا پنجم به بعد ظاهر می‌شوند که در ابتدا این موها نازک و کرکی شکل است و سپس به مرور در طی نه ماه تا یک سال به ضخامت و تراکم آن‌ها افزوده می‌شود.

ابروهای کاشته شده در ۶ ماه اول نازک، سیخ سیخ و کم تراکم ظاهر می‌شوند و از ماه ششم به بعد به‌مرور به تراکم آن‌ها افزوده می‌شود ولی ایجاد خواب طبیعی و تراکم نهایی ابروها تا حدود یک سال زمان لازم دارد.

سیر کامل‌تر وقایع در جدول زیر ذکر شده است:

 

 زمان بعد از عمل  منطقه کاشت ابرو  منطقه برداشت مو   توصیه
 روز اول   در منطقه کاشت  ابرو تورم، التهاب، کبودی و دلمه تشکیل شده است  اندکی درد و بی‌حسی اطراف منطقه برداشت مو دارید  دلمه‌ها را دست‌کاری نکنید، در صورت درد مسکن استفاده کنید.
روز دوم تا ششم   کبودی و تورم در منطقه کاشت و اطراف چشم به اوج رسیده و به‌مرور کمتر می‌شود.  التهاب و درد تا حدود زیادی از بین رفته ولی ممکن است خارش وجود داشته باشد. از خاراندن منطقه کاشت خودداری کنید اما پشت سر مشکلی ندارد.
یک هفته   قرمزی مختصری در محل کاشت وجود دارد. ورم کاملا از بین رفته. ممکن است خارش وجود داشته باشد و پوست ناحیه کاشت حالت پوسته و خشکی داشته باشد.  التهاب و قرمزی کاملا از بین رفته و بی‌حسی و خارش تا حدودی وجود دارد.  می‌توانید  منطقه کاشت را نیز بخارانید در صورت نیاز داروی ضد خارش یا روغن بادام استفاده کنید.
دو هفته ۱۰۰% دلمه‌ها از بین رفته و تعدادی از ابروهای کاشت شده ریخته‌اند. پوست ابرو ممکن است اندکی قرمز رنگ باشد یا جوش زیر پوستی داشته باشد. معمولاً حدودا ۱۴ روز بعد از عمل، بخیه‌ها کشیده می‌شوند. جهت ویزیت و کشیدن بخیه‌ها به کلینیک مراجعه کنید. (دو هفته بعد از عمل)
هفته دوم تا هشتم تقریبا تمام ابروهای کاشت شده ریخته و وارد فاز نهفته می‌شوند (تلوژن) ممکن است مقداری از موهای اطراف بخیه در اثر التهاب ریزش پیدا کنند که در عرض چند ماه مجدد رشد می‌کنند. نگران نباشید ریشه ابروها سالم است و مجددا بعد از چهار تا پنج ماه رشد می‌کنند، از مداد ابرو استفاده کنید
ماه دوم تا چهارم ممکن است به دلایل مختلف در ابروها جوش‌های سطحی یا عمقی بزند که به‌مرور کمتر می‌شوند. قرمزی محو می‌شود موهای اطراف منطقه برداشت مو مجدد رشد کرده‌اند نگران نباشید زود قضاوت نکنید. موهای کاشت شده ابرو دچار ریزش موقت شده و مجدد رشد خواهند کرد.
ماه چهارم تا ششم موهای پیوند شده ابرو، شروع به رشد می‌کنند اما در ابتدا خیلی نازک و سیخ‌سیخ هستند. قرمزی از بین رفته و منطقه برداشت ظاهر کاملا طبیعی پیدا نموده است. نگران نباشید. موهای نرمال جایگزین این ابروها می‌شوند. از ژل، ریمل ابرو یا صابون ابرو استفاده کنید
ماه نهم تراکم ناحیه کاشت ابرو افزایش می‌یابد و ابروها قابل آرایش کردن می‌شوند اما ظاهری بیش از حد ظریف یا زمخت دارند. باید تا یک سال صبر کنید تا نتیجه نهایی مشخص شود
ماه دوازدهم مجددا توسط جراح کلینیک برای ارزیابی عمل و احتمال نیاز به جلسه ترمیم ویزیت شوید. جهت ویزیت به کلینیک مراجعه کنید.
سال اول تراکم نهایی بعد از گذشت یک سال خود را نشان داده (ممکن است ۱۰ درصد افراد مخصوصا افراد با سابقه تاتو نقاطی نیاز به ترمیم داشته باشند.) تبریک! نتیجه نهایی مشخص شده است (اگر حس می‌کنید نواحی نیاز به پرپشتی بیشتر دارند برای جلسه ترمیم برنامه‌ریزی کنید.)

 

 

در صورت بروز هر نوع مشکل می‌توانید با شماره همراه ۰۹۱۰۹۱۰۵۴۸۴ تماس حاصل فرمایید.