عوارض کاشت ابروی طبیعی

عوارض پزشکی جزئی جدا نشدنی از انواع خدمات پزشکی است، هرگونه دخالت در بدن بیمار چه با دارو و چه با جراحی به هر هدفی متعاقب برآورده ساختن اهداف، ممکن است با ایجاد حالاتی که مدنظر نبوده است مواردی را ایجاد نماید که به این موارد عوارض گفته می‌شود.

خوشبختانه عمل کاشت ابروی طبیعی جز کم عارضه ترین و به قولی بی‌عارضه‌ترین عمل‌های زیبایی در دنیای پزشکی طبقه‌بندی می‌شود. به طور کلی عوارض کاشت ابرو به دو دسته عوارض موقت و عوارض دائم طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه هر یک از عوارض ممکن و راه‌حل شناخته شده رفع هر یک را توضیح می‌دهیم.

 

عوارض موقت کاشت ابرو

عوارض موقت به دسته‌ای از عوارض پزشکی گفته می‌شود که پس از ایجاد، خودبه‌خود رفع شده و تنها راه درمان آن‌ها زمان است. این عوارض دسته شایع‌تری از عوارض هستند بدین معنا که تعداد بیشتری از بیماران را درگیر می‌نمایند اما با توجه به موقت بودن، بسیاری از متخصصین کاشت ابرو درباره آن‌ها واژه عوارض را به کار نبرده یا با اکراه از این واژه استفاده می‌نمایند. عوارض موقت کاشت ابرو به ترتیب شیوع عبارتند از:

  • تورم محل کاشت ابرو
  • درد ناحیه برداشت مو
  • خروج ترشحات یا خون از محل برداشت مو
  • عفونت ناحیه برداشت یا کاشت ابرو
  • خارش و خشکی محل کاشت ابرو
  • جوش زدن ناحیه پیوند ابرو
  • ریزش موهای اطراف ناحیه عمل

در ادامه به‌طور کامل به توضیح هر یک از موارد فوق پرداخته شده است.

 

عکس گوشت اضافه ابرو

تورم محل کاشت ابرو و اطراف چشم

ورمی که پس از کاشت ابرو اطراف چشم ایجاد می‌شود به‌واسطه بی‌حسی و سرمی است که در ناحیه کاشت ابرو تزریق می‌گردد لذا این حالت در همه افراد با درجات مختلف اتفاق می‌افتد، حجم ورم به دو عامل بستگی دارد، اول وسعت ناحیه کاشت و دوم سفت یا شل بودن پوست ناحیه پلک. دکتر نوایی گفت: هرچه وسعت ناحیه کاشت بیشتر و پوست ناحیه شل‌تر یا افتاده‌تر باشد حجم ورم بیشتر می‌باشد. این ورم به هیچ عنوان نگران‌کننده نبوده و حتی در حجم‌های بسیار زیاد هم پس از حدود گذشت سه تا پنج روز از عمل خودبه‌خود رفع می‌گردد. برای جلوگیری از ایجاد ورم یا ورم کمتر می‌توان از کیسه یخ استفاده نمود یا بعد از ایجاد ورم برای رفع سریع‌تر آن می‌توان از کیسه آب گرم روی ناحیه اطراف چشم بهره برد.

درد در ناحیه برداشت مو

درد در ناحیه برداشت موی کاشت ابرو یا در مقایسه با کاشت مو بسیار ناچیز می‌باشد، سطح درد در بسیاری از بیماران در حدی است که حتی از داروهای مسکن تجویز شده نیز استفاده نمی‌نمایند. به ‌هرحال این درد موقت بوده و تنها یک تا دو شب اول حس می‌شود.

خروج ترشحات یا خون از محل برداشت مو

خونریزی یا ترشحات در صورت وجود بسیار ناچیز بوده و تنها روز اول بعد از عمل و قبل از تشکیل لخته در ناحیه برداشت رویت می‌شود که توسط پانسمان ناحیه جذب می‌گردد، اما در صورت وقوع در روزهای بعد به‌راحتی با فشردن ناحیه با یک گاز استریل یا کمپرس سرد رفع می‌گردد.

عفونت ناحیه برداشت یا کاشت ابرو

در صورت انجام عمل در محیط استریل و نگهداری و شستشو مناسب ناحیه عمل توسط بیمار، وقوع عفونت بسیار نادر بوده و با مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط پزشک معالج رفع خواهد گردید.

خارش و خشکی محل کاشت ابرو

در اثر ایجاد دلمه و لخته و شستشوی مکرر ناحیه کاشت ابرو ممکن است حالت خشکی و خارش پوست ایجاد شود. در این حالت قبل از گذشت یک هفته از زمان عمل با استفاده از داروهای ضد خارش مثل انواع آنتی‌هیستامین‌ها و پس از یک هفته به‌راحتی با ماساژ ناحیه و استفاده از انواع روغن‌ها مانند روغن نارگیل یا بادام تلخ قابل رفع می‌باشد.

جوش زدن ناحیه پیوند ابرو

 پس از گذشت چند هفته از زمان عمل و همزمان با تحریک پوست توسط ساقه ابروها ممکن است جوش پوستی با درجات مختلف از جوش‌های کوچک سر سفید تا جوش‌های بزرگ و دردناک زیر پوستی ایجاد شود. این حالت که بیشتر در پوست‌های چرب شایع است در درجه اول با ماساژ محکم ناحیه توسط مخلوط شامپو و بتادین و در صورت عدم پاسخگویی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی رفع می‌گردد.

ریزش موهای اطراف ناحیه عمل

در اثر التهاب پوست به وجود آمده ناشی از انجام عمل ممکن است موهای قبلی در اطراف محل عمل دچار حالت شوک شده و به خواب روند که با ریزش ساقه‌های مو همراه بوده که بعد از گذشت چند هفته و رفع التهاب، از حالت خواب خارج و مجددا رشد نمایند.

 

دلمه بعد از کاشت ابرو

عوارض دائمی کاشت ابرو طبیعی

عوارض دائمی پیوند ابرو به دسته‌ای از عوارض گفته می‌شود که در صورت بروز خودبه‌خود رفع نشده و نیازمند مداخلات مجدد پزشکی می‌باشند. این دسته از عوارض بسیار نادر بوده و اکثرا به دلیل یک عامل زمینه‌ای رخ می‌دهند. عوارض دائم کاشت ابرو عبارتند از:

  • کم‌پشتی نتیجه نهایی کاشت ابرو
  • خروج گرافت‌های کاشت شده
  • برجای ماندن گوشت اضافه، کلوئید یا اسکار در ناحیه برداشت مو
  • خواب غیرطبیعی موهای ابروی کاشت شده

در ادامه مطلب به ترتیب شیوع این عوارض به شرح هر یک از آن‌ها پرداخته شده است.

کم‌پشتی نتیجه نهایی کاشت ابرو

 کم‌پشتی و تراکم کم، نتیجه کاشت ابرو به دو عامل بستگی دارد، اول موهای ظریف و با رنگ روشن، دوم پوست غیرطبیعی و آسیب دیده ناحیه کاشت ابرو در اثر جای زخم یا تاتو و هاشور قبلی. مواردی که وابسته به جنس موها از جمله موهای نازک و با رنگ روشن هستند حتی شاید با انجام جلسه ترمیم نیز نتیجه چندان پر تراکمی را در پی نداشته باشد اما در مورد ابروهای کم تراکم در نتیجه اسکار زخم، تاتو، هاشور و یا میکروبلیدینگ قبلی، در جلسه ترمیم نتیجه با تراکم بیشتری حاصل می‌گردد. اصولا به چنین افرادی پیش از انجام عمل کاشت ابرو احتمال نیاز به جلسه ترمیم گوشزد می‌گردد.

خروج گرافت‌های کاشت شده

 کنده شدن یا خروج گرافت‌های کاشت شده اصولا به دلیل بی مبالاتی بیمار در نگهداری از ناحیه کاشت ابرو پیش از پایان یک هفته و قبل از جوش خوردن گرافت‌ها با پوست رخ می‌دهد. به گفته دکتر پارسا نوایی؛ وقایعی مانند کشیده شدن بالش یا حوله روی گرافت‌ها، شستشوی محکم با جریان آب مستقیم، خاراندن ناخودآگاه ابروها، منجر به خارج شدن گرافت‌ها می‌شوند که در آن نواحی دیگر ابرو رشد نکرده و پس از سپری شدن زمان مکفی و ترمیم پوست باید تحت عمل ترمیم کاشت ابرو قرار گیرد. اگر می‌خواهید دچار این عارضه نشوید و گرافت‌های کاشت شده ابرو شما دچار آسیب نشود باید تمام مواردی را که در صفحه مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو به آن‌ها پرداخته‌ایم را رعایت نمایید.

برجای ماندن گوشت اضافه، کلوئید یا اسکار در ناحیه برداشت مو

این حالات بیشتر در افراد با اختلالات ژنتیک و با سابقه مشکلات پوستی مشابه بروز می‌کند و در حالت عادی به جا ماندن اثری از جراحی در ناحیه برداشت مو بسیار نامحتمل است، لذا در صورت وجود سابقه کلوئید، گوشت اضافه یا اسکارهای بد شکل و دردناک پیش از تصمیم به کاشت ابرو، پزشک خود را مطلع نمایید تا تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ گردد. بروز چنین مواردی در ناحیه کاشت ابرو بسیار نادر و نامحتمل است.

خواب غیرطبیعی موهای ابروی کاشت شده

این حالت که در صورت تجربه و تبحر پزشک و تیم کاشت مو در حالت عادی رخ نمی‌دهد در بعضی از موارد خاص عارضه‌ای است که وابستگی مستقیم به جنس موها دارد. دکتر پارسا نوایی متخصص کاشت مو و ابرو گفت: در برخی موارد موهای خیلی فر و مجعد و یا حتی موهای صاف و حالت ناپذیر ممکن است پس از رشد در جهت و مسیری قرار بگیرند که منجر به عدم رضایتمندی بیمار گردد در این موارد با انجام جلسه ترمیم و افزایش تراکم در آن ناحیه کمک می‌گردد تا در صورت برداشتن یا کوتاه کردن ابروهای بد جهت حالت ابروها خراب نشده و ابروهای با جهت بهتر جایگزین ابروهای قبلی گردند.

با توجه به عوارض بالا می‌توان به راحتی دریافت که در صورت انجام کاشت ابرو توسط یک پزشک حاذق و یک تیم حرفه‌ای و با تجربه، اساسا کاشت ابروی طبیعی جز عمل‌های با حداقل عوارض بوده و عوارض جدی و سختی را شامل نمی‌شود، کما این که اکثر عوارض آن نیز به راحتی قابل رفع و کنترل می‌باشند.

از آن جا که عمل کاشت ابرو یک عمل زییایی محسوب می‌شود و تاثیر زیادی در ظاهر فرد دارد برای جلوگیری از عوارض کاشت ابرو، باید قبل از عمل پیوند ابرو دقت و بررسی‌های بسیاری در انتخاب پزشک و کلینیک کاشت ابرو انجام داد که در دو مطلب به طور جداگانه به توضیح ویژگی‌های بهترین کلینیک کاشت ابرو و ویژگی‌های بهترین پزشک کاشت ابرو پرداخته‌ایم که با مطالعه آن‌ها می‌توانید در انتخاب خود برای هوشمندانه عمل کنید. در شکل زیر به‌طور خلاصه عوارض دائمی وموقت کاشت ابرو نمایش داده شده است.

 

عوارض کاشت ابرو