نتایج طبیعی در کاشت مو و کاشت ابرو به چه معناست؟

کاشت موی طبیعی در واقع برداشت گرافت‌های مو از ناحیه دهنده (بانک مو) و انتقال آن‌ها به ناحیه گیرنده بر روی سر، ابرو یا صورت است، هدف از پیوند مو به‌جز پوشش ناحیه موردنظر، رشد کاملا طبیعی موهای کاشت شده نیز می‌باشد؛ اما رشد طبیعی موهای کاشت شده سر و یا ابرو به چه معناست؟ در ادامه به طور کامل به این موضوع پرداخته شده و به انتظارات و سوالاتی که بیماران در مورد طبیعی بودن نتیجه کاشت مو و ابرو دارند پرداخته شده است.

نتایج طبیعی و رشد مو بعد از پیوند مو

هنگامی که کاشت موی طبیعی برای اولین بار در اواسط قرن بیستم ابداع شد، هدف آن تنها پوشش ناحیه طاس با استفاده از فناوری plug-graft و یا دیگر تکنیک‌های روز آن زمان بود و بیماران نیز تنها به ترمیم مناطق طاس سر و ایجاد پوشش مو در این نواحی راضی بودند. اغلب فکر می‌کردند که ظاهر پوست مرغی (plug)  یا پوست پرتقالی در ناحیه کاشت یک عارضه جانبی غیرقابل اجتناب در کاشت مو است. ایجاد ظاهر پوست مرغی در ناحیه کاشت مو به دلیل پیوند گرافت‌های بزرگ حاوی چند تار مو از بانک مو به ناحیه گیرنده ایجاد می‌شود و ظاهر پوست پرتقالی در اثر کاشت گرافت‌ها در شکاف‌های بسیار بزرگ و نامتناسب با گرافت‌ها و جاگذاری گرافت‌ها در عمق نامناسب پوست سر ایجاد می‌شود.
در آن زمان تنها گاهی اوقات یک جراح کاشت موی ماهر و با تجربه قادر به انجام عمل‌های ظریف و جلوگیری از ایجاد ظاهر پوست مرغی یا پوست پرتقالی می‌بود.
اما اکنون در قرن بیست و یکم پیشرفت در تکنیک‌ها، روش‌ها و فناوری پیوند مو، این هدف را برای بیماران امروز، دست یافتنی‌تر کرده است که نتیجه بعد از کاشت مو، ظاهر پوست مرغی یا پوست پرتقالی نداشته باشد. امروزه یک متخصص کاشت مو می‌تواند با انتخاب و استفاده از تکنیک‌های ظریف و فناوری‌های پیشرفته باعث ایجاد جلوه طبیعی موی کاشت شده شود و عمل پیوند مو خصوصا در ناحیه خط مو ظاهری کاملا طبیعی داشته باشد. پوشاندن مناطق بدون مو هنوز هم یک اصل اساسی از پیوند مو است اما اکنون طبیعی جلوه کردن آن نیز مهم است. البته باید درک درستی از معنای طبیعی جلوه کردن داشت. بهترین شروع برای درک آن دانستن عواملی است که معنای طبیعی جلوه کردن را نمی‌رسانند.

 

کاشت مو در اصفهان
به گفته دکتر نوایی، طبیعی بودن به این معنا نیست که موی از دست رفته در فرایند طاسی به همان میزان قبل از ریزش با موی کاشت شده جایگزین شود. در واقع تغییر نسبت، بین موی باقی‌مانده در محل اهداکننده (بانک مو) و موی از دست رفته در محل دریافت‌کننده، کاشت مو را برای جایگزینی همه موهای از دست رفته غیرممکن می‌کند. به بیان دیگر، موهای بانک مو قبل از ایجاد طاسی نیز وجود داشته‌اند پس کاملا واضح است که حالا که طاسی ایجاد شده است و چیزی به موهای بانک مو اضافه نشده است انتظار پوشش و تراکم صد درصدی و ایجاد ظاهر قبل از ریزش مو انتظاری بی‌جا غیرمنطقی است.
جایگزینی همه موهای از دست رفته تا زمانی که شبیه‌سازی مو و مهندسی ژنتیک قادر به کلون سازی موها بر اساس حجم نیاز بیمار در آزمایشگاه باشد، ممکن نخواهد بود. ضمن این که جایگزین کردن همه موهای از دست رفته در واقع ضروری و لازم نیست چون چشم انسان نمی‌تواند به‌راحتی مثلا تفاوت بین ۵۰% و ۱۰۰% تراکم مو در هر بخش از پوست سر را نسبت به بخش دیگر تشخیص دهد.
اساسا طبیعی بودن به این معنا است که متخصص کاشت مو برای بازگرداندن تعادل زیبایی در ظاهر شما عمل کاشت مو را انجام دهد، حتی اگر موهای کاشت شده جایگزین همه موهای از دست رفته نشوند. این عمل باید الگوی طبیعی رشد موهای شما و قاب صورت‌تان را بازگرداند و موهای شما را دوباره بخشی از ظاهر کلی چهره شما سازد.
همچنین طبیعی بودن بدان معنی است که متخصص پیوند مو، ترمیم موی شما را حول الگوی رشد طبیعی موی شما و الگوی طبیعی ریزش موی شما برنامه‌ریزی کند. هدف از طبیعی بودن باید با استفاده از تکنیک‌ها و فناوری‌های مناسب و متناسب با بانک مو و وسعت ریزش موی منحصر به هر فرد به دست آید، همان‌طور که در مقاله الگو ریزش مو نتیجه کاشت مو در هر فرد منحصر است، به‌طور مثال این‌گونه نیست که برای هر فردی با هر وضعیت ریزش مو و بانک مویی تنها بتوان از کاشت مو به روش تار به تار استفاده نمود.

ناحیه اهداکننده مو یا بانک مو
همچنین استفاده خلاقانه از ترکیب کاشت مو و درمان‌های غیر جراحی و دارویی ریزش مو مانند فیناستراید خوراکی و ماینوکسیدیل موضعی (داروهای ریزش مو) و یا روش اسکالپ پوست سر (SMP) می‌تواند در بیمارانی که به درستی انتخاب‌شده‌اند، نتایج شگرفی را ایجاد نمایند.
در بیماران انتخاب شده، داروهای ریزش مو می‌توانند باعث به تاخیر انداختن نیاز به پیوند مو در بیماران جوان‌تر و در بیماران مسن‌تر، باعث تحریک رشد مو یا افزایش قطر موهای کرکی برای پر کردن مناطق بین موها شوند.
طبیعی بودن همچنین می‌تواند به معنای تغییر الگوی رشد قبلی موهای شما به یک الگوی کاشت مو متناسب با وسعت ریزش مو و بانک موی شما اطلاق شود به‌گونه‌ای که بازسازی کلی مورد رضایت شما واقع شود. به بیان دیگر نه تنها جایگزینی تار به تار موهای از دست رفته هدف علمی کاشت مو نیست بلکه گاهی اوقات هدف پیوند مو در ایجاد خط مو به حالت قبل از ریزش باید بر اساس درجه تنک بودن بانک موها تغییر کند و الگو و طراحی جدیدی مدنظر قرار گیرد. این نگرش حتی ممکن است یک راه‌حل موفق برای رفع طاسی با استفاده از کاشت مو در فردی باشد که یک منبع محدود بانک مو و ریزش موی گسترده و طاسی پیش‌رونده دارد البته شایان ذکر است که موفق بودن این روش به هوش و استعداد و نیز تجربه و مهارت پزشک متخصص کاشت مو برمی‌گردد.
باید گفت همه درجات طاسی نمی‌توانند در افراد با نتایج طبیعی ترمیم مو گنجانده شوند، بلکه تنها الگوهای طاسی متعادل می‌توانند طی عمل کاشت مو، ترمیم شوند. با این حال، یک مرد میان‌سال با یک بانک موی محدود و ریزش موی پیشرفته می‌تواند با انتخاب مناطق منتخب جهت پوشش در عمل کاشت مو با تراکم موی محدود، نتیجه بسیار مناسبی داشته باشد. روش ترکیبی به همراه استفاده از تکنیک‌های جدید و گرافت‌های مینی، میکرو و فولیکولی می‌توانند برای این عمل کاربردی باشند.
طبیعی بودن، زمانی به‌عنوان یک هدف به صورت موفقیت‌آمیز به دست می‌آید که در طولانی‌مدت طبیعی باقی بماند. اگر خط موی کاشت شده شما زمانی که ۳۰ یا ۴۰ سال سن دارید ظاهری از رشد طبیعی را ایجاد نموده است باید هنگامی‌که شما ۶۰ یا ۷۰ ساله هم می‌شوید ظاهر طبیعی خود را داشته باشد، پس در طراحی خط مو حتما از نظرات پزشک متخصص کاشت مو بهره ببرید و از اصرار بی‌جا بر اجرای مواردی که تجربه چندانی در آن ندارید بپرهیزید.

 

طراحی خط کاشت مو

نتایج طبیعی و رشد ابرو بعد از پیوند ابرو

در مورد کاشت ابرو باید گفت نتیجه طبیعی بین ایجاد بالاترین تراکم و خواب طبیعی ابروها از یک تناقض رنج می‌برد، هر چه موها عمودی‌تر کاشت شوند امکان ایجاد تراکم بالاتر بوده ولی رشد ابروها غیرطبیعی و به قولی سیخ سیخ می‌شوند و در مقابل هر چه موها خوابیده‌تر کاشت شوند امکان ایجاد تراکم بالا، کمتر می‌شود. ایجاد زاویه مناسب کاشت ابروها باید حتما توسط پزشک متخصص کاشت ابرو انجام شود تا بین تراکم ابروها و طبیعی بودن خواب ابروها تناسب خوبی برقرار شود. همچنین در مشاوره قبل از عمل، پزشک متخصص کاشت ابروی با تجربه و متبحر می‌تواند با بررسی موهای بانک مو، مناسب بودن جنس و حالت موها برای کاشت در ناحیه ابرو را ارزیابی نماید.

 

کاشت ابرو در اصفهان

در پایان باید گفت انتظارات بیماران از نتایج طبیعی کاشت مو و ابرو شاید با آنچه که واقعا امکان ایجاد دارد متفاوت باشد لذا بحث و گفتگوی دقیق پیش از تصمیم به انجام عمل با پزشک متخصص کاشت مو بر سر آنچه که در واقع امکان انجام دارد، بسیار حیاتی است. همچنین پس از اتخاذ تصمیم به عمل باید به نظرات پزشک متخصص در زمینه انتخاب بهترین روش کاشت مو و طراحی الگوی کاشت برای ایجاد نتایج طبیعی، اهمیت زیادی داد چرا که تجربه و علم پزشک در این زمینه بسیار تخصصی و به مراتب بیشتر از بیماران است، پس با اطمینان به این که پزشک نیز بهترین و طبیعی‌ترین نتایج را برای بیماران مدنظر دارد بهتر است چندان در اعمال نظر خود پافشاری ننموده و اتخاذ تصمیمات با همکاری مستقیم پزشک و بیمار صورت پذیرد.