بهترین فصل کاشت مو

همیشه وقتی دست به انجام کاری می‌زنیم دوست داریم بهترین نتیجه ممکن از آن حاصل شود، پس این بسیار طبیعی است که افرادی که کاشت مو یا ابرو نیز انجام می‌دهند دوست داشته باشند پس از تحمل سختی‌ها و مشقات آن و صرف هزینه بالا، بهترین نتیجه ممکن را از کاشت مو یا کاشت ابروی خود به دست آورند. یکی از سوالاتی که در این بین زیاد مطرح می‌شود این است که بهترین فصل انجام کاشت مو یا ابرو چه فصلی است؟ و یا این که آیا آب و هوا و آلودگی محیطی محل کار روی نتیجه کاشت مو اثرگذار است؟ آیا تابش نور آفتاب برای کاشت مو مضر است؟ این سوالات همیشه دغدغه اکثر مراجعین کاشت مو و کاشت ابرو بوده است که در این مقاله سعی شده است با نگاه کاملا علمی و به زبان ساده پاسخ داده شوند.

بهترین فصل کاشت مو

 

چه فصلی برای کاشت مو بهترین فصل سال است؟

به طور قطع نمی‌توان گفت بهترین فصل کاشت مو چه زمانی می‌باشد و پاسخ به این پرسش تا حدود زیادی به این نکته بازمی‌گردد که محل زندگی یا کار شما کجاست؟ قطعا فصل تابستان در شهر اهواز یا بنادر جنوب کشور با شهر اصفهان یا تهران قابل مقایسه نیست و همین‌طور دمای هوا در فصل زمستان در تبریز و شهرکرد با زمستان اصفهان و شیراز تفاوت زیادی دارد.

تاثیر فصل و آب و هوا بر نتیجه کاشت مو و ابرو تا چه میزان موثر است؟

باید گفت در مناطق معتدل مانند شهر اصفهان فصول مختلف سال جهت انجام کاشت مو و ابرو هیچ تفاوتی باهم ندارند، پس اگر در شهرهای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید هیچ نگرانی برای انجام کاشت مو در هر زمان که تصمیم به انجام عمل گرفتید نداشته باشید.

اما در شهرهایی که تابستان بسیار گرم و یا زمستان بسیار سرد دارند تکلیف چیست؟

گرمای هوا به خودی خود هیچ تاثیری در نتایج نهایی کاشت مو یا ابرو ندارد اما در مورد هوای سرد تماس طولانی‌مدت (بیش از چهار ساعت به‌صورت پیوسته) با سرمای شدید هوا (کمتر از منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد) با کاهش خون‌رسانی محیطی پوست در چند روز اول کاشت مو به دلیل کاهش همزمان خون‌رسانی گرافت‌های کاشته شده چندان توصیه نمی‌گردد اما اگر پس از انجام کاشت مجبور به حضور در چنین شرایطی هستید به سادگی و با پوشیدن کلاه‌های گرمی که کش‌باف نبوده و با فاصله از موهای کاشت شده روی سر قرار می‌گیرند (مانند کلاه نقاب‌دار) می‌توانید به مقابله با این مشکل بپردازید.

hair transplant surgury

 

معایب و مزایای کاشت مو در هر فصل سال چیست؟

باتوجه به این که کاشت مو یک عمل سرپایی محسوب می‌شود که در عرض چند ساعت انجام می‌گیرد، اصلی‌ترین نگرانی در مورد آن بحث بهبودی و ریکاوری است و یکی از دغدغه‌های اصلی مراجعین کاشت مو این است که در چه فصلی کاشت مو انجام دهند تا بعد از عمل کاشت مو بهترین نتیجه را دریافت کنند در ادامه مزایا و معایب کاشت مو در هر فصل سال توضیح داده است.

کاشت مو در فصل بهار

مزایا: فصل بهار در اکثر نقاط کشور جز فصول معتدل می‌باشد لذا هم از لحاظ شدت نور آفتاب و هم درجه حرارت فصل مناسبی برای کاشت مو خواهد بود.

معایب: در برخی نقاط کشور هنوز هوا سرد بوده و امکان سرماخوردگی به دلیل کوتاه کردن موها و شستشوی مکرر سر در طول روز وجود دارد.

کاشت مو در فصل تابستان

مزایا: از نظر کوتاه کردن موها و شستشوی مکرر سر بهترین فصل سال محسوب می‌شود.

معایب: در برخی نقاط کشور که تابستان‌های گرمی وجود دارد شدت زیاد تابش نور آفتاب در طولانی‌مدت ممکن است در یک‌ماهه اول بعد از کاشت مو مشکلاتی را برای ایجاد نتیجه بهینه کاشت مو ایجاد کند.

کاشت مو در فصل پاییز

مزایا: در اکثر شهرها جز فصول معتدل محسوب شده و به دلیل کاهش شدت تابش نور آفتاب می‌توان بدون استفاده از کلاه ساعات بیشتری را در فضای باز به سر برد.

معایب: عدم پایداری آب‌ و هوا و بارش‌های فصلی ممکن است لزوم نگهداری و مراقبت بیشتر موها در مقابل باران‌های اسیدی و بیماری‌های فصلی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا را در بر داشته باشد.

کاشت مو در فصل زمستان

مزایا: در شهرهای گرم کشور بهترین فصل کاشت مو می‌تواند فصل زمستان باشد چرا که شدت تابش آفتاب در کمترین میزان خود می‌باشد.

معایب: در نقاط سرد کشور به دلیل واکنش پوست به سرما و کاهش خون‌رسانی محیطی ممکن است خون‌رسانی گرافت‌ها و نتایج کاشت مو نیز تا حدودی تحت تأثیر قرار گیرد.

بهترین فصل کاشت مو کدام است

 

آیا عرق کردن بعد از کاشت مو و ابرو مضر است؟

در مورد تعریق سر در آب و هوای گرم همیشه سوال مطرح بوده است که آیا عرق کردن بعد از کاشت مو روی نتیجه تاثیرات منفی دارد؟ باید گفت ماده تشکیل دهنده عرق، آب و املاح بدن مثل نمک است پس ما با ماده شیمیایی خاصی به‌جز آب و نمک در تعریق سر و کار نداریم تقریبا همان موادی که تحت عنوان سرم شستشو در حین عمل و پس از آن کاربرد دارد، ضمنا این نکته را نیز باید مدنظر داشته باشیم که در چند روز ابتدایی پس از کاشت مو و ابرو باید روزانه چندین مرتبه سر یا ابرو را با آب و کف شستشو دهیم، پس حتی اگر تعریق زیادی هم داشته باشیم با این تعداد دفعات شستشو چیزی از عرق یا حتی آلودگی‌های محیطی باقی نخواهد ماند. البته در مورد اسکالپ میکروپیگمنتیشین سر بهتر است تا سه روز اول از تعریق شدید سر پرهیز گردد.

 

آیا آلودگی محیط کار در نتیجه کاشت مو تاثیر می‌گذارد؟

توصیه می‌گردد بعد از پیوند مو فعالیت کاری پس از حداقل سه روز و حداکثر یک هفته استراحت در منزل شروع شود. بعد از گذشت سه روز از عمل با تشکیل دلمه و لخته‌های خونی راه نفوذ آلودگی‌های محیطی و میکروبی به پوست تا حدود زیادی بسته می‌شود لذا احتمال تاثیر آن‌ها بر نتیجه کاشت مو بسیار ناچیز می‌شود؛ اما اگر باز هم نگران هستید یا محیط کار آلوده‌ای دارید می‌توانید تا یک هفته مرخصی بگیرید یا از یک کلاه برای پوشاندن ناحیه کاشت مو استفاده کنید.

شایان ذکر است همان‌طور که در بالا اشاره شد به دلیل تکرار دفعات شستشو در یک هفته اول عملا فرصتی برای باقی ماندن آلودگی‌های محیطی و میکروبی ایجاد نخواهد شد.

 

آیا نور آفتاب برای کاشت مو ضرر دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. حضور بیش از چهار ساعت به‌صورت پیوسته در زیر تابش مستقیم نور آفتاب با تشدید حالت التهابی پوست به‌واسطه اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید می‌تواند تا حدودی تاثیرات منفی بر نتایج کاشت مو داشته باشد. لذا در ماه اول پس از کاشت موی سر یا ابرو چنانچه مجبور به حضور در چنین شرایطی هستید از یک کلاه یا نقاب برای ممانعت از تماس پوست ناحیه کاشت شده با نور آفتاب استفاده نمایید.

در مورد اسکالپ سر با توجه به این که نور آفتاب به مرور ممکن است باعث کمرنگ شدن اسکالپ شود بهتر است در موارد حضور ساعات طولانی در زیر آفتاب مستقیم از کلاه استفاده شود.

در نظر داشته باشید موارد ذکر شده در بالا جز موارد با درجه آسیب زیاد نبوده و حتی در صورت تماس با این شرایط، تاثیرات منفی قابل توجهی ایجاد نخواهد شد و درجه آسیب آن‌ها به مراتب از مصرف سیگار و دخانیات پس از کاشت مو یا ضربه فیزیکی به ناحیه کاشت پایین‌تر است، توصیه‌های بالا صرفا جهت آگاهی بخشی و برای افرادی می‌باشد که خواستار بهترین نتیجه ممکن پس از کاشت مو یا کاشت ابروی خود می‌باشند.