کاشت مو ناموفق + علائم و نحوه درمان

کاشت مو ناموفق به کاشت موی سر یا ابرویی گفته می‌شود که ” نتیجه نهایی حاصل از آن به‌صورت معناداری از نتیجه مورد توافق پیش از انجام عمل کاشت بین پزشک و بیمار ضعیف‌تر باشد.”

این احتمال وجود دارد که در تمام عمل‌های زیبایی از نتایج کاملا راضی نباشید و کاشت مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهترین راه برای جلوگیری از این پیامدهای ناخوشایند این است که بفهمیم چه چیزی ممکن است باعث شکست کاشت مو شود.

در این مقاله سعی داریم تک‌تک کلمات به کار برده شده در عبارت فوق را توضیح داده و تفسیر نماییم تا از سوءتفاهم بین پزشک و بیمار در قضاوت راجع به نتیجه کاشت موی سر ناموفق بکاهیم همچنین درباره علائم ناموفق بودن کاشت مو توضیح و دلایل شکست عمل کاشت مو توضیح داده‌ایم.

ترمیم کاشت مو ناموفق

دلایل اصلی شکست کاشت مو

کاشت مو یک راه‌حل زیبایی شناختی عالی برای موهای نازک یا طاسی شدید است. ازآنجایی‌که موهای ما تأثیر زیادی بر ظاهر کلی ما دارند، موهای نازک یا لکه‌های طاسی بسیاری از افراد را آزار می‌دهند. کاشت مو می‌تواند راه‌حلی دائمی و طبیعی برای این مشکلات ارائه دهد با این حال، مانند هر عمل زیبایی دیگر، پیوند مو نیز خطر شکست خاصی را به همراه دارد.

اگر به فکر کاشت مو بوده‌اید یا قصد انجام عمل پیوند مو را دارید ولی به دلیل ایجاد کاشت موی ناموفق همچنان در انجام این عمل مردد هستید به خواندن ادامه دهید تا دریابید که دلایل احتمالی شکست پیوند مو چیست و چگونه از کاشت موی ناموفق جلوگیری کنید.

با وجود این که میزان موفقیت کاشت مو نسبتاً بالا است، هنوز احتمال شکست قابل توجهی وجود دارد. دانستن دلایل بالقوه پشت کاشت موی ناموفق می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر در طول مسیر کاشت مو کمک کند. طیف متنوعی از عوامل می‌توانند باعث شکست پیوند مو شوند، از جمله رد پیوند، واجد شرایط بودن برای کاشت مو، انتظارات غیر واقعی، مراقبت‌های ضعیف پس از کاشت مو، کلینیک نامعتبر و پزشک غیرمتخصص که همگی این عوامل در ایجاد کاشت مو ناموفق تأثیرگذار هستند.

اگر از طاسی و کم‌پشتی موهای خود خسته شده‌اید و خواستار چهره‌ای جدید با موهای دائمی هستید می‌توانید به معتبرترین مرکز کاشت مو در اصفهان مراجعه نمایید و عمل کاشت مو را توسط بهترین متخصص پیوند مو دکتر پارسا نوایی انجام دهید. جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره رایگان همین حالا با شماره ۰۹۱۰۹۱۰۵۴۸۴ تماس حاصل نمایید.

رد پیوند مو (عدم پذیرش پیوند)

برخی از بیماران ممکن است رد پیوند مو را تجربه کنند. کاشت موی رد شده منجر به عمل کاشت مو ناموفق و نتایج نامطلوب می‌شود. این وضعیت می‌تواند به بیماری به نام لیکن پلانوپیلاریس (LLP) مرتبط باشد که ممکن است باعث رد پیوند شود.

LLP به عنوان یک نوع آلوپسی اسکار اولیه شناخته می‌شود. این بیماری منجر به التهاب در نواحی بالایی فولیکول مو می‌شود که باعث می‌شود فولیکول‌های مو با بافت اسکار جایگزین شوند. با وجود این که هنوز ثابت نشده است، برخی از ارتباط بین روش کاشت مو و ایجاد لیکن پلانوپیلاریس ثابت شده است.

داشتن انتظارات غیرواقعی از نتیجه پیوند مو

نتیجه جراحی شما به شدت به وضعیت خاص موهای شما بستگی دارد. درک محدودیت‌های شرایط خود و اجتناب از انتظارات غیرواقع بینانه، احتمال نتایج نامطلوب را از بین می‌برد. برای جلوگیری از نتیجه کاشت مو که ممکن است برای شما “ناموفق” به نظر برسد.

مطمئن شوید که اهداف و انتظارات خود را آشکارا با جراح خود در میان بگذارید. جراح شما می‌تواند به شما در مورد آنچه که واقعاً می‌توانید از عمل کاشت مو به دست آورید راهنمایی کند و می‌تواند در مورد اهداف غیرواقعی شما به شما هشدار دهد. برای مثال، اگر مقدار زیادی گرافت اهداکننده ندارید، ممکن است امید به تراکم موی بالا گمراه‌کننده باشد.

عدم واجد شرایط بودن برای کاشت مو

سلامت عمومی شما و وضعیت خاص موهای شما به شدت بر نتیجه عمل شما تأثیر می‌گذارد. مهم‌ترین نیازهای کاشت مو، داشتن ناحیه اهداکننده سالم و مناسب، سن کمتر از ۶۵ سال (ممکن است متفاوت باشد) و عدم ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه خون یا هموفیلی است.

گاهی اوقات، سلامت گرافت ها در ناحیه اهداکننده انتخاب شده و عامل سن را می‌توان نادیده گرفت. پیوندهای اهدایی فاقد صلاحیت یا پیوندهای مو که از نواحی مختلف بدن گرفته می‌شوند ممکن است آنطور که انتظار داشتید عمل نکنند. این امر می‌تواند منجر به کاهش ماندگاری و ریزش مو پس از عمل کاشت مو شود.

انتخاب سن نامناسب برای کاشت مو نیز می‌تواند اثرات معکوس داشته باشد. اگر از طاسی با الگوی مردانه یا زنانه رنج می‌برید، کاشت مو در مراحل اولیه می‌تواند به این معنی باشد که می‌توانید برخی از لکه‌های طاسی را از بین ببرید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که موهای شما باید مرحله بلوغ خود را طی کنند، زیرا بعد از یک سن خاص می‌توانند الگوی متفاوتی از خود نشان دهند. معمولاً گفته می‌شود که این محدودیت سنی تا ۲۵ سال است. بنابراین، ممکن است هوشمندانه باشد که منتظر بمانید تا بتوانید ببینید که چگونه ریزش موی شما بعد از این سن پیشرفت می‌کند.

عدم رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت مو

پیروی از دستورات جراح بعد از عمل کاشت مو، بخش جدایی ناپذیر یک کاشت مو موفق است. مراقبت مناسب پس از کاشت مو باید از فولیکول‌های موی تازه کاشته شده حمایت کند، به روند بهبودی هر دو ناحیه اهداکننده و دریافت‌کننده کمک کند و تا حد امکان حداقل آسیب به فولیکول‌های مو را تضمین کند.

پس از عمل، تنظیم وضعیت خواب برای جلوگیری از هرگونه اصطکاک در ناحیه پیوند می‌تواند احتمال عدم موفقیت کاشت مو را کاهش دهد. به این ترتیب می‌توانید از فولیکول‌های مو محافظت کرده و تورم بعد از عمل را کاهش دهید.

به همین ترتیب، برای محافظت از فولیکول‌های مو، مهم است که در چند هفته اول پس از جراحی از وارد کردن فشار یا ایجاد کشش خودداری کنید. برای اطمینان از مراقبت‌های بعدی خوب که منجر به نتایج بهتر کاشت مو می‌شود، می‌توانید از هرگونه فعالیت شدید، الکل، دوش بسیار گرم یا سرد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

کاشت مو ناموفق نی نی سایت

کلینیک نامعتبر

پیوند موی ناموفق نیز می‌تواند نتیجه انتخاب نادرست کلینیک باشد. از آنجایی که کاشت مو بسیار محبوب است، بسیاری از کلینیک‌ها و جراحان اقدام به ارائه عمل کاشت مو کرده‌اند. با این حال، همه این کلینیک‌ها به اندازه کافی باتجربه و حرفه‌ای نیستند که یک نتیجه عالی برای کاشت مو به شما ارائه دهند.

یک کلینیک کاشت مو نامعتبر ممکن است پیوندهای اهداکننده اشتباهی را استخراج کند که پس از فرآیند پیوند عملکرد خوبی نداشته باشند یا ممکن است ناحیه اهداکننده را بیش از حد برداشت کند.

این عوامل می‌تواند منجر به نرخ ریزش بالاتر و نتایج رضایت‌بخش شود. علاوه بر انتخاب گرافت‌های اهداکننده مناسب، آن‌ها همچنین باید به درستی کار کرده و در محیطی مناسب در حین عمل نگهداری شوند.

عدم محافظت از گرافت‌های موی کشیده استخراج شده، اثر ضربه شوک را افزایش می‌دهد و منجر به ریزش مو پس از جراحی می‌شود.

 

کاشت مو ناموفق

شکست پیوند مو در صورت عدم رعایت مراقبت‌های قبل از عمل

شاید کمتر کسی به این نکته اشاره کند اما اگر شما دستورات و نکات لازم قبل از عمل مو را رعایت نکنید ممکن از در نتیجه نهایی کاشت مو شما تأثیر بگذار و باعث شکست عمل کاشت مو شود.

رعایت دستورات لازم قبل از عمل کاشت مو از نکات ضروری موفقیت پیوند مو است و حتی ممکن است با بررسی یکسری از فاکتورها قبل از انجام جلسه کاشت مو، مشخص شود که شما کاندید مناسبی جهت جراحی کاشت مو نیستید و در صورت انجام، عمل کاشت مو موفقیت‌آمیز نخواهد بود. برخی از دستورات ضروری که قبل از عمل پیوند مو باید رعایت کنید عبارتند از:

  • انجام آزمایش‌های ضروری قبل از عمل کاشت مو
  • مراجعه حضوری و مشاوره با پزشک متخصص پیوند مو
  • اجتناب از مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الکلی قبل از عمل
  • عدم کوتاه کردن موها
  • پوشیدن لباس‌های راحت در روز عمل
  • رعایت رژیم غذایی سالم قبل از عمل
  • عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین
بیشتر بخوانید
اگر خواهان انجام یک عمل کاشت مو موفق هستید رعایت توصیه‌های قبل از پیوند مو ضروری است جهت اطلاع از جزئیات نکات ضروری قبل از انجام عمل پیوند مو به بخش مراقبت‌های قبل از کاشت مو مراجعه نمایید.

اگر کاشت مو ناموفق باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر پس از پیوند موی ناموفق، همچنان تعداد کافی گرافت مو در ناحیه اهداکننده خود دارید، می‌توانید پیوند موی دوم را انجام دهید تا حداقل ۱ سال پس از اولین جراحی، مشکل را برطرف کنید. شما و جراحتان باید در مرحله برنامه‌ریزی مراقب باشید زیرا کاشت مو دوم می‌تواند آخرین فرصت شما باشد.

تیم پزشکی ما توصیه می‌کند پس از مشورت با پزشک، درمان‌های پی آر پی مو، مزوتراپی مو را به طور مکرر انجام دهید و از فیناستراید استفاده کنید. در بدترین حالت، اگر پیوندهای سالمی ندارید، ممکن است ب میکروپیگمنتیشن پوست سر یا اسکالپ سر گزینه مناسبی برای شما باشد.

نتیجه نهایی کاشت مو یا کاشت ابرو به چه معناست؟

روند رشد موها یا رویت نتایج حاصل از کاشت مو یا ابرو پس از عمل به اختصار به این صورت است:

پس از انجام عمل کاشت عدم بروز زخم‌های خونریزی دهنده یا سیاه شدن پوست (نکروز) و نیز رشد موها در چند روز ابتدایی پس از عمل گویای این مطلب است که پیوند موفق بوده یا به اصطلاح گرفته است، اما پس از گذشت دو هفته از انجام عمل و تا پایان یک ماه اول بعد از عمل تقریبا در تمامی افراد بیشتر ساقه موهای کاشت شده دچار ریزش می‌شوند و پیازها به حالت نهفته یا خواب فرو می‌روند.

این حالت بین ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد، پس از آن موها به تدریج و به‌صورت تک‌تک شروع به رشد می‌نمایند و تا ماه نهم پس از کاشت مو تقریبا تمام موهای کاشت شده رشد کرده اما تا یک سال طول می‌کشد تا قطر و ضخامت موها به حد نهایت خود برسد و نتیجه نهایی کاشت مو یا ابرو رؤیت شود.

بدیهی است که بررسی نتیجه کاشت مو یا ابرو در بازه‌های زمانی زودتر از موعد رویت نتایج نهایی کاشت گویای نتیجه عمل نبوده و باید تا پایان یک سال برای ارزیابی نتیجه نهایی کاشت منتظر ماند.

حال اگر بیمار یا پزشک بخواهند مثلا پس از گذشت شش ماه از زمان عمل راجع به نتیجه عمل قضاوت کند چون هنوز نتیجه نهایی ایجاد نشده است باعث ایجاد خطا در قضاوت شده و ممکن است به غلط نتیجه کاشت مو را ناموفق اعلام نمایند.

یکی از عمده‌ترین خطاها در ارزیابی نتیجه کاشت به‌عنوان کاشت موی ناموفق همین قضاوت زودتر از موعد می‌باشد این خطا مخصوصا در بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه بعد از عمل که موها در فاز نهفته خود به سر می‌برند بسیار شایع می‌باشد.

علائم کاشت مو ناموفق

عفونت پوست سر

خط مو غیر طبیعی

برداشت بیش از حد از ناحیه بانک مو

رشد ضعیف موها

عبارت ” ضعیف بودن معنادار نتیجه کاشت مو یا ابرو” یعنی چه؟

همیشه این مطلب که چه تعدادی از موهای کاشت شده پس از یک سال رشد خواهند و چه تعدادی خیر؟ سؤال بسیاری از مراجعین کاشت مو و ابرو بوده است.

در بررسی‌های به عمل آمده در پژوهش‌های علمی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط عادی و عدم حضور بیماری‌های زمینه‌ای در صورت انجام مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو و ابرو حدود ۹۰ درصد از گرافت‌های کاشت شده، زنده مانده و رشد می‌نمایند. ۱۰ درصد تلفات امری عادی و به دلیل عدم تطابق گرافت با محیط جدید خود پس از جابجایی می‌باشد.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده و یا مشکلات عروقی و خونی نیز ممکن است در کاهش کمیت و کیفیت نتایج حاصل از کاشت مو مؤثر باشند.

همچنین برخی از عوامل مانند مصرف سیگار، قلیان و دخانیات بعد از عمل یا عدم اجرای دستورات و مراقبت‌های بعد از عمل (در بخش مراقبت‌های بعد از کاشت مو به‌صورت کامل و جامع به این مراقبت‌ها اشاره شده است) به نحو احسن ممکن است تا حدود ۱۵ درصد در کاهش تراکم نهایی موهای کاشت شده و یا حتی بروز برخی عوارض کاشت مو مانند نکروز دخیل باشد.

حالا که به دلایل ضعف در ظهور نتایج کاشت مو واقف شدیم به مفهوم ” معنادار بودن ضعف نتیجه کاشت مو” می‌پردازیم.

در بالا گفتیم ۱۰ درصد عدم رشد در گرافت‌ها طبیعی است اما اگر با شرایط عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای و عدم بروز مشکل در دستورات و مراقبت‌های لازم بعد از کاشت با درصدی بیشتر از این میزان مواجه شدیم نتیجه نهایی کاشت مو به‌صورت معناداری ضعیف‌تر از انتظار ما بوده است و باید به دنبال علت آن بگردیم.

البته بدیهی است که مثلا در یک فرد سیگاری درصد مورد انتظار ما برای عدم رشد موها به حدود ۲۵ درصد می‌رسد پس ضعف معنادار در نتایج کاشت مو یا کاشت ابرو در این افراد باید میزانی بیشتر از ۲۵ درصد در نظر گرفته شود.

 از این گفته‌ها این‌چنین بر می‌آید که نتایج نهایی کاشت مو باید در هر فرد به‌صورت منحصر به فرد بررسی شود و قیاس نتایج کاشت مو یا ابرو در یک فرد با فرد دیگر اشتباه است چه از حیث شرایط فیزیولوژیک بدن و چه از حیث تفاوت در جنس، ضخامت و رنگ موها قبلا در مقالات دیگر اشاره شد که تعداد ثابت گرافت از جنس موهای ضخیم، مجعد و تیره نتایج بسیار پرپشت‌تری از همان تعداد گرافت با موهای ظریف، صاف و روشن خواهد داشت.

حال اگر بیمار یا پزشک بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و شرح‌حال بیمار از نظر مراقبت‌های بعد از عمل یا بیماری‌های زمینه و دقت به وسعت ریزش مو و نیز جنس موهای فرد درصدد ارزیابی نتایج و مقایسه مستقیم آن با نتایج افراد دیگر داشته باشند ممکن است ضعف موجود در نتایج را به حساب عدم موفقیت در کاشت مو بگذارند.

عکس کاشت مو ناموفق

توافق پیش از انجام عمل بین پزشک و بیمار چگونه حاصل می‌شود؟

از مهم‌ترین مسائل پیش از تصمیم‌گیری برای انجام عمل کاشت مو و ابرو مشاوره مستقیم با پزشک متخصص کاشت مو می‌باشد، مشاوره قبل از عمل کاشت مو حتما باید توسط پزشک و آن هم پزشکی که خود انجام عمل را بر عهده دارد، انجام پذیرد چرا که تنها اوست که با تجربه و علم خود می‌تواند نتایج کاشت مو را پیش‌بینی نماید این مطلب در توجیه بیمار پیش از تصمیم‌گیری برای عمل بسیار مهم است.

در مقاله دیگری که با همین مضمون در سایت موجود است اشاره گردید که عدم تفاهم پزشک و بیمار از مفهوم رضایت‌بخش بودن نتایج کاشت مو می‌تواند بعد از کاشت منجر به بروز سو تعابیری از کاشت موی موفق یا ناموفق شود به این صورت که پزشک پیش از انجام عمل انتظار همین نتایج حاصله را داشته و اکنون که به این نتایج رسیده است از نتیجه عمل خوشنود و عمل را موفق می‌پندارد ولی بیمار توقعات غیرمنطقی از نتایج کاشت مو یا ابرو داشته است و حالا با این نتایج راضی نشده و کاشت موی خود را ناموفق می‌داند لذا توافق بر سر نتایج مورد انتظار پیش از انجام عمل از مهم‌ترین ملاک‌ها و معیارهای ارزیابی نتیجه نهایی عمل کاشت می‌باشد.

در پایان باید گفت: هدف از نگارش این مقاله تبیین مفهوم و معنی کاشت موی ناموفق و کاشت ابرو ناموفق بوده و در صورت بروز نتایج ضعیف‌تر از انتظار امکان انجام انواع اصلاحات چه به‌صورت انجام عمل ترمیم کاشت مو و ابرو و چه به‌صورت انجام اسکالپ سر جهت پرپشت کردن نتایج حاصل وجود خواهد داشت لذا امروزه نگرانی از باب کاشت موی ناموفق وجود نخواهد داشت.

علائم کاشت مو ناموفق

نحوه انتخاب کلینیک برای جلوگیری از شکست کاشت مو

شکست کاشت مو یک احتمال ضعیف اما وحشتناک است. بسیاری از افراد از پیوند مو اجتناب می‌کنند و فکر می‌کنند که یک شکست بدتر از ظاهر فعلی آن‌ها است. بهترین راه برای جلوگیری از شکست کاشت مو، انتخاب یک کلینیک خوب است. اگر نمی‌دانید چگونه یک کلینیک را انتخاب کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که قبل از انتخاب کلینیک برای عمل پیوند مو باید به این موارد دقت کنید.

کلینیک دکتر پارسا نوایی یکی از بهترین کلینیک کاشت مو در اصفهان است که بیش از ۱۰۰۰ نمونه عمل کاشت مو موفق برای مراجعه‌کنندگان عزیز در سراسر ایران و سایر کشورها انجام شده است. در این مرکز همواره عمل پیوند مو توسط پزشک متخصص و تیمی از تکنسین‌های مجرب و کارآزموده انجام می‌شود. جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۱۰۹۱۰۵۴۸۴ تماس حاصل نمایید.

جلسه مشاوره حضوری با پزشک قبل از کاشت مو

علاوه بر ارسال عکس‌های خود از زوایای خاص، برنامه‌ریزی یک جلسه مشاوره ویدیویی یا حضوری می‌تواند به شما کمک کند تیم کاشت مو خود را بشناسید و به آن‌ها اجازه دهید درباره وضعیت موهای شما ایده بگیرند. بدون مراجعه به کلینیک می‌توانید بفهمید که به چه نوع درمانی نیاز دارید.

 

 

(h2)