ماندگاری کاشت ابرو

آیا ابروهای کاشت شده دائمی هستند؟

آیا رشد ابروهای کاشتی مادام‌العمر ‌است؟

آیا ابروها بعد از کاشت ماندگار هستند؟

سؤالات فوق از دسته شایع‌ترین سوالاتی هستند که مراجعین کاشت ابروی طبیعی در جلسه مشاوره قبل از کاشت ابرو از جراح کاشت ابروی خود می‌پرسند. در این مقاله به این سوال مهم و اساسی پاسخ خواهیم گفت.

مقایسه ماندگاری نتایج میکروبلیدینگ و تاتو نسبت به کاشت ابرو

با توجه به این که مواردی مانند تاتو ابرو یا هاشور، میکروبلیدینگ و فیبروز ابرو که برای حالت دادن یا پرپشت به نظر رسیدن ابروها انجام می‌شوند همگی موقتی بوده و دائمی و ماندگار نیستند در اکثر مراجعه‌کنندگان کاشت ابرو نیز ممکن است این تصور ایجاد شود که کاشت ابروی طبیعی نیز دائمی نیست و ابروها پس از گذشت مدتی از انجام کاشت ابرو دیگر رشد نکرده و خواهند ریخت.

شاید ریشه این تصور اشتباه از آنجا نشأت می‌گیرد که در روند رشد ابروها پس از کاشت ابرو، در یک برهه زمانی خاص تقریبا تمام ساقه ابروهای کاشت شده دچار ریزش شده و وضعیت ظاهری ابروها تقریبا به حالت قبل از کاشت ابرو برمی‌گردد لذا ممکن است این وضعیت ظاهری تداعی‌کننده وضعیتی باشد که مدتی پس از انجام تاتو یا هاشور ابرو با از بین رفتن جوهر، تاتو و هاشور ابرو کم‌رنگ و محو می‌شود.

شایان ذکر است که بعد از گذشت یک هفته از انجام عمل پیوند ابروی طبیعی و تقریبا تا پایان یک ماه اول بعد از کاشت ابرو تقریبا تمامی ساقه‌های کاشت شده ابرو دچار ریزش می‌شوند ولی ریشه‌های مو زیر پوست زنده هستند و در حال تطابق با محیط اطراف خود می‌باشند (همان‌طور که با جابجا کردن نهال یک درخت ابتدا تمام برگ‌های آن می‌ریزند ولی در واقع نهال درخت زنده بوده و پس از تطابق با محیط جدید مجددا شروع به رشد و نمو می‌نماید) این تطابق حدود ۳ تا ۴ ماه به طول می‌انجامد و پس از آن ابروها شروع به رشد می‌نمایند و به‌صورت تک‌تک در مدت حدود یک سال از پوست خارج شده و موها به تراکم و ضخامت نهایی خود می‌رسند.

 

تفاوت ماندگاری کاشت ابرو با تاتو، مکیروبلیدینگ، هاشور و فیبروز

 

 نتایج کاشت ابرو تا چه مدت ماندگار است؟

فردی که عمل کاشت ابرو انجام داده است اگر مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو را انجام دهد نتیجه دائم و ماندگاری از کاشت خواهد داشت اما در برخی موارد ممکن است بر اساس یکسری از عوامل که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است تمام فولیکول‌های ابرو رشد نکنند و نتیجه کاشت ابرو رضایت‌بخش نباشد که در این مورد با دو حالت رو به رو می‌شویم که نیاز به جلسه ترمیم کاشت ابرو است.

حالت اول: تعدادی از موهای کاشت شده از پوست خارج نشده و اصطلاحا ریشه آن‌ها مرده‌اند این حالت به دلایل مختلفی ممکن است بروز نماید اما شایع‌ترین علت آن تخریب خون‌رسانی پوست ابرو به دلیل تاتو و هاشور مکرر ابرو و یا عمق زیاده ورود نیدل های تاتو می‌باشد. از دلایل دیگر می‌توان به استفاده از سیگار و قلیان یا در معرض دود  قرار گرفتن اشاره نمود که در این حالت چنانچه چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ابروهای کاشت شده رشد نکنند در تراکم نتیجه چندان مشکلی به وجود نمی‌آید مگر آن که این درصد از ابروها در کل ابرو توزیع نشده و در یک ناحیه تجمع یافته باشند در این حالت و نیز در حالتی که بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد ابروهای کاشت شده بعد از گذشت یک سال رشد ننموده باشند نیاز به انجام جلسه ترمیم کاشت ابرو وجود دارد که در این جلسه با متدهای دیگری (که بیشتر روی رشد حتمی موهای ابرو تمرکز دارد تا جنبه زیبایی ابروها) در نواحی کم‌پشت ابرو کاشت می‌شود.

 

حالت دوم: در این حالت موهای کاشت شده ابرو رشد می‌کنند اما پس از مدتی و به دلایلی که باعث ریزش موهای سر می‌شوند موهای ابروی کاشت شده نیز دچار ریزش می‌شوند. از جمله این دلایل می‌توان به مشکلات هورمونی، رژیم‌های سخت غذایی، تأثیر داروهای بیهوشی و برخی از بیماری‌ها اشاره نمود. باید گفت چنانچه این دلایل ریزش قابل رفع و درمان باشند پس از درمان هم موهای سر و هم موهای ابرو شروع به رشد مجدد می‌نمایند اما چنانچه این دلایل تأثیر دائمی در ریزش موها داشته باشند ممکن است برای ایجاد نهایت تراکم نیاز به انجام یک جلسه ترمیم کاشت ابروی مجدد برای فرد باشد.

 

ماندگاری کاشت ابرو

 

عوامل موثر در ماندگاری کاشت ابرو

در این بین باید اشاره نمود برخی از کارها منجر به آسیب مکانیکال یا شیمیایی به ابروهای کاشت شده و در نتیجه عدم رشد موهای ابرو پس از مدتی می‌شوند که این موارد عبارتند از:

  • برداشتن مکرر ابروهای کاشت شده
  • رنگ کردن مکرر ابروها
  • انجام تاتو، هاشور و فیبروز ابرو پس از کاشت ابرو

مثلا با برداشتن مکرر ابروها با استفاده از موچین یا منقاش عضله ریز ارکتور پیلای در ریشه مو مکررا آسیب دیده و سر انجام این عضله از بین می‌رود و چون این عضله نقش یک لنگر برای استقرار ریشه مو در پوست را برعهده دارد مدتی پس از تخریب آن موی مذکور نیز از بین رفته و دیگر رشد نمی‌کند، رنگ کردن ابرو نیز با آسیب به ریشه مو از طریق تأثیر اکسیدان و تخریب تدریجی ریشه ممکن است باعث عدم رشد موها پس از مدتی شود لذا توصیه می‌گردد مکررا ابروها را رنگ نکنید یا حداقل از انتهای ریشه و چسبیده به پوست اقدام به رنگ کردن ابروها ننمایید.

آسیب تاتو، هاشور، میکروبلیدینگ و فیبروز ابرو ترکیبی از آسیب مکانیکی و شیمیایی است، نیدل تاتو با نفوذ به اعماق پوست ریشه ابروها را تخریب نموده و رنگ تاتو نیز کار را یکسره می‌نماید لذا توصیه می‌گردد چنانچه از تراکم نهایی عمل کاشت ابروی خود ناراضی هستید و نمی‌خواهید از مداد یا سایه ابرو استفاده کنید، جهت پرپشت کردن بیشتر ابروها به جای انجام تاتو یک جلسه ترمیم کاشت ابرو انجام دهید اگرچه استفاده از مداد ابرو یا سایه ابرو راه‌حل ساده‌تری به نظر می‌رسد که ضرری نیز به ابروهای کاشت شده نمی‌زند.

در پایان باید گفت: با توجه به موارد فوق کاشت ابروی طبیعی یک راه‌حل ماندگار و مادام‌العمر برای کم‌پشتی ابروها بوده و علاوه بر این که در جوان‌سازی ظاهر صورت و چهره بسیار مفیدتر و کارآمدتر از مواردی مانند تاتو ابرو، هاشور ابرو، میکروبلیدینگ و فیبروز ابرو می‌باشد نسبت به آن‌ها به دلیل دائمی بودن و عدم نیاز به انجام مکرر، بسیار مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.