آیا کاشت ابرو در دوران بارداری و شیردهی انجام می‌شود؟

یکی از شایع‌ترین سوالاتی که در زمینه کاشت ابرو مطرح می‌شود این است که با توجه به تاثیراتی که ممکن است داروهای حین و بعد از عمل در دوران بارداری روی جنین و یا در دوران شیردهی روی نوزاد داشته باشند آیا کاشت ابرو در این دوران انجام می‌شود؟ و همچنین با توجه به شرایط ویژه و خاصی که زنان در دوران پریودی یا عادت ماهیانه دارند امکان کاشت ابرو در این زمان وجود دارد؟در این مقاله در سه بخش جداگانه به بررسی امکان انجام عمل کاشت ابرو در دوران بارداری، شیردهی و عادت ماهیانه می‌پردازیم.

 

کاشت ابرو در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بازه‌های زمانی در تکامل و رشد فرزند می‌باشد لذا این بازه زمانی نه ماهه از ابتدا تا انتها در شکل‌گیری و رشد کامل و بی‌نقص فرزندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. از آنجا که تغذیه جنین کاملا وابسته به بدن مادر است و در واقع تقریبا هر آنچه که مادر می‌خورد یا وارد بدنش می‌شود از طریق خون‌رسانی بند ناف به بدن جنین نیز منتقل می‌شود البته در بین مواد خوراکی یا دارویی استثناهایی نیز در توانایی عبور از سد خونی-جفتی وجود دارد.

حال سوال اکثر مراجعه کنندگان کاشت ابرو در اصفهان این است که آیا در زمان انجام عمل کاشت ابرو آیا مواد یا داروهایی به کار برده می‌شود که با عبور از سد خونی-جفتی و از طریق بند ناف به بدن جنین وارد شده و در روند رشد و تکامل اخلال ایجاد کرده یا برای سلامت جنین مضر باشد؟

پاسخ این سوال منفی است. در روند کاشت مو تنها مقداری داروی بی‌حس کننده و ترکیبی از سرم نمکی (نرمال سالین) با داروی اپی نفرین استفاده می‌شود که هیچ یک از این مواد مضر نمی‌باشد البته در برخی موارد داروی اپی نفرین منجر به افزایش ضربان قلب مادر یا جنین می‌شود، سوال اینجاست که پس چرا کاشت ابرو در دوران حاملگی ممنوع می‌باشد؟

در واقع دلیل این ممنوعیت استرس و شرایط تحت فشار روحی و جسمی است که در دوران بارداری برای مادر ایجاد می‌شود. در واقع ایجاد استرس چه روحی و چه جسمی در دوران بارداری آن‌قدر مضر و حتی خطرناک می‌باشد که بسیاری از عمل‌ها در این دوران ممنوع و به بعد از وضع حمل مادر موکول می‌شوند از آن جمله عمل کاشت ابرو است که به دلیل عدم اورژانسی بودن عمل به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد که در دوران بارداری انجام پذیرد.

کاشت ابرو در دوران بارداری

کاشت ابرو در دوران شیردهی

با توجه به ترشح مواد خوراکی و دارویی استفاده شده توسط مادر در شیر و احتمال بروز تاثیرات منفی این مواد بر سلامت نوزاد سوال بسیاری از مادران شیرده این است که آیا در دوران شیردهی می‌توانند اقدام به انجام عمل کاشت ابروی طبیعی نمایند؟

در عمل کاشت ابرو داروهای حین عمل تأثیر موقت داشته و در چند ساعت بعد از عمل به مرور در بدن تجزیه و از بین می‌روند پس از این بابت مشکلی برای شیردهی ایجاد نخواهند نمود، اما همان‌طور که در بخش داروهای بعد از کاشت ابرو اشاره شد در یک هفته بعد از عمل نیز مراجعه‌کننده مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک (چرک خشک‌کن)، داروهای ضد خارش و ضد درد است، این داروها تا حدودی در شیر مادر ترشح شده و به بدن نوزاد منتقل می‌گردد و ممکن است تأثیرات ناچیزی مانند خواب‌آلودگی و غیره در طفل ایجاد نماید.

لذا توصیه می‌شود چنانچه طفل صرفا از شیر مادر تغذیه می‌نماید برای یک تا دو روز بعد از عمل شیر دوشیده و در یخچال ذخیره شده تا بعد از این مدت و همزمان با کاهش مصرف این داروها اقدام به تغذیه طفل با شیر مادر گردد، شایان ذکر است که در بررسی‌های به عمل آماده بهترین زمان برای اقدام مادران شیرده به کاشت ابرو در دوران شیردهی پس از ۶ ماهگی طفل می‌باشد چرا که در این زمان سیستم گوارش نوزاد تا حدودی تکمیل شده و احتمال بروز حساسیت‌های گوارشی به این مواد دارویی به شدت کاهش می‌یابد.

کاشت ابرو در دوران شیردهی

کاشت ابرو در دوران پریودی

یک سوال شایع دیگر در بین مراجعه‌کنندگان کاشت ابرو این است که آیا در دوره عادت ماهیانه می‌توان اقدام به انجام عمل کاشت ابروی طبیعی نمود یا خیر؟ این سؤال از آنجا حائز اهمیت است که ممکن است در زمان‌بندی رزرو نوبت عمل و با جلو یا عقب شدن تاریخ پریود به‌صورت ناخواسته هم‌زمانی بین این دو رویداد واقع شده و این سوال برای مراجعین ایجاد شود که آیا می‌توانم طبق زمان‌بندی برنامه عمل خود را داشته باشم یا خیر؟

اساسا این سوال از دو منظر مطرح می‌شود، نخست این که مراجعین تصور می‌کنند که از دست دادن خون در زمان عادت ماهانه و همزمانی آن با خونریزی زمان عمل خطرناک و مضر می‌باشد، اما باید گفت: خونریزی و در واقع از دست دادن خون در حین یک عمل استاندارد کاشت ابرو و توسط یک تیم حرفه‌ای به میزانی کم و ناچیز است که حتی برای جبران حجم داخل عروقی کاهش یافته نیاز به سرم هم نمی‌باشد پس باید گفت: به هیچ عنوان از این منظر مشکلی برای همزمانی کاشت ابرو و دوران قاعدگی نمی‌باشد. از منظر دوم بسیاری از زنان باور دارند که در دوران عادت ماهانه رقت خون افزایش یافته و خون رقیق در حین عمل ممکن است مشکل‌زا باشد، در این ارتباط نیز باید گفت که به هیچ عنوان چنین چیزی پایه و اساس علمی نداشته و اساسا صحیح نمی‌باشد، در نتیجه از این دیدگاه نیز مشکلی برای انجام عمل کاشت ابروی طبیعی در دوران قاعدگی وجود ندارد.

کاشت ابرو در زمان پریودی یا قاعدگی

 

در پایان و به‌صورت خلاصه می‌توان پاسخ سؤالات فوق را این‌گونه طبقه‌بندی نمود:

۱- آیا در دوران بارداری امکان انجام کاشت ابرو وجود دارد؟

پاسخ منفی است، به دلیل ایجاد استرس، اضطراب و فشار روانی در حین عمل کاشت ابرو و امکان بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به جنین بهتر است در این دوران کاشت ابرو انجام نشود.

۲- آیا در دوران شیردهی می‌توان کاشت ابرو انجام داد؟

بهتر است در این دوران بعد از ۶ ماهگی نوزاد و با دوشیدن شیر و ذخیره آن برای چند روز ابتدایی بعد از عمل اقدام به انجام عمل کاشت ابروی طبیعی نمود.

۳- آیا در دوران پریودی امکان کاشت ابرو وجود دارد؟

بله، بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌توان در دوران پریودی اقدام به انجام عمل کاشت ابرو نمود.